Svar: Døgnrytme?
26. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres datter sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Jeres datter har det man kalder for en tidlig søvnfase – hun falder naturligt tidligt i søvn og så vågner hun en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne.
Det er sådan at vi alle har det der hedder en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme, man er nødt til at ændre på det indre ur. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Sammenlagt sover jeres datter jo den søvn hun behøver - hendes søvnbehov bliver dækket, men hendes rytme passer ikke så godt til jeres.
For at få flyttet hendes rytme, så er du nødt til at starte med hendes morgenlur. Det er nødvendigt at hun stille og roligt lærer at sove formiddagslur i stedet og i takt med at du får flyttet lurene i løbet af dagen, så får du også flyttet hendes middagslur og således også hendes puttetidspunkt om aftenen.
For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte hende til morgenlur kl. 8.15, så putter du hende kl. 8.30 ,så 8.45, så kl. 9 osv. indtil du ender med at putte hende f.eks. kl. ca 9.30. Til middagslur puttes hun så kl. 12, 12.15, 12.30 osv. indtil du når til kl. 13 eller hvad du nu skønner er et passende puttetidspunkt for middagslur.
En døgnrytme du således kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover sin 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske efter behov.
Med hensyn til mælkemængde, så vil de fleste børn drikke mest aften, sen aften og tidlig morgen og mindre i løbet af dagen. Men flaskerne i løbet af dagen er dog fortsat vigtige også selvom hun kun drikker 50-100ml inden sin middagslur, så tæller det fortsat med og har betydning for hendes trivsel :)
Så prøv om du kan trække hendes lure, udnyt, hvis hun en dag sover bare en lille smule længere om morgenen og put hende så senere og senere dag for dag, så du tilsidst får rytme ændret.
Forsøg så vidt muligt at holde fast i de givne tidspunkter vedr. mad og mælk, fordi netop indtaget af disse ting også påvirker den cirkadiske rytme og således har betydning for at få en rytme skabt.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske