Svar: Døgnrytme?

26. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lise

Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres datter sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.

Jeres datter har det man kalder for en tidlig søvnfase – hun falder naturligt tidligt i søvn og så vågner hun en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne.

Det er sådan at vi alle har det der hedder en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.

Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme, man er nødt til at ændre på det indre ur. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.

Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Sammenlagt sover jeres datter jo den søvn hun behøver - hendes søvnbehov bliver dækket, men hendes rytme passer ikke så godt til jeres.

For at få flyttet hendes rytme, så er du nødt til at starte med hendes morgenlur. Det er nødvendigt at hun stille og roligt lærer at sove formiddagslur i stedet og i takt med at du får flyttet lurene i løbet af dagen, så får du også flyttet hendes middagslur og ...

Annonce

... således også hendes puttetidspunkt om aftenen.

For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte hende til morgenlur kl. 8.15, så putter du hende kl. 8.30 ,så 8.45, så kl. 9 osv. indtil du ender med at putte hende f.eks. kl. ca 9.30. Til middagslur puttes hun så kl. 12, 12.15, 12.30 osv. indtil du når til kl. 13 eller hvad du nu skønner er et passende puttetidspunkt for middagslur.

En døgnrytme du således kan arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre

Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16-16.30: Flaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sover sin 3. lur

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat 03: Evt. flaske efter behov.

Med hensyn til mælkemængde, så vil de fleste børn drikke mest aften, sen aften og tidlig morgen og mindre i løbet af dagen. Men flaskerne i løbet af dagen er dog fortsat vigtige også selvom hun kun drikker 50-100ml inden sin middagslur, så tæller det fortsat med og har betydning for hendes trivsel :)

Så prøv om du kan trække hendes lure, udnyt, hvis hun en dag sover bare en lille smule længere om morgenen og put hende så senere og senere dag for dag, så du tilsidst får rytme ændret.

Forsøg så vidt muligt at holde fast i de givne tidspunkter vedr. mad og mælk, fordi netop indtaget af disse ting også påvirker den cirkadiske rytme og således har betydning for at få en rytme skabt.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland