Døgnrytme?

26. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Døgnrytme?

Hej Helen

Nu skriver jeg igen for at få et godt råd;)

Liv er nu blevet 5 mdr gammel idag og trives fint.

Vi er begyndt med grød 1 gang dagligt hvilket går fint nogle dage og andre dage har hun ikk den store lyst. Men når hun får grød svigter hun flasken lidt sys jeg. Er det normalt? Hun virker ikk så sulten resten af dagen nogle gange.

Med hensyn til døgnrytme så plejer hun at vågne mellem 5-6 hvor hun ofte har lavet i bleen og må op og skiftes. Her virker hun ikke så sulten, men vi forsøger at give hende lidt men hun vil ikke sove videre. Det skyldes selvfølgelig at hun sover til nat kl 18 allerede.

For 1 mdr siden sov hun først til nat kl 20 men hun har ligepludselig reguleret det og tager den lange lur fra kl 18 - og nu hvor vi har stille uret en time tilbage, ja så sov hun igår allerede kl 5 til nat. Hvilket jo selvfølgelig resultere i at hun vågner meget tidligt.

Hvordan får jeg ændret dette så hun går til nat kl 20 igen. Jeg sys det er så synd at vække hende hvis hendes krop mener hun skal sove den lange lur på det tidspunkt. Vi forsøgte i ...

Annonce

... går at vække hende kl halvseks men hun kunne knap holde øjnene åbne så vi lagde hende igen. Jeg gav hende en flaske i søvne kl 19.30 og hun vågnede så selv kl 1 og fik en flaske mere og sov så videre.

Vågnede så igen kl 4.30 og ville op, hvilket jeg godt forstå nu hun har sovet så længe.

Jeg kan bare slet ikke finde ud af hvordan jeg skal rykke det hele når hun kun sover 3 lure dagligt.

Hun får en tidlig lur mellem 8 - 8,30 (sover 1 time ca) derefter vågen 2 timer og sover så igen middagslur kl 11.30 (vågen 2 timer) og sover så igen 1 time. Efter de 3 lure så er det som om hun er indstillet til at sove til nat????????
HAr du et råd til hvad vi kan gøre ved det?

Og har du et forslag til hvordan en dagsrytme skal se ud med grød og MME - (mængde osv).
Hun spiser ikke meget i forvejen. Inden hun startede på grød fik hun ca 6 flasker af 150 ml og ikke altid hun spiser op.

Overvejer at forsøge med majsvælling til nat igen. Prøvede det 3 nætter i træk men det resulterede i meget tynd mave flere gange dagligt. så det stoppede vi med igen.

Hilsner fra Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.