Svar: Mad og ændret søvnrytme
24. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Freyas mor
Det er jo altid svært at vurdere, hvormeget væske ens barn får, når man ammer, så derfor må du gå ud fra det hun viser dig. F.eks. er det et godt tegn at bleerne fortsat er våde. Derudover så er det naturligvis vigtigt at hun fortsat vokser og tager på som hun skal,- det er også et tegn på at hun får, hvad hun har behov for.
Din beskrivelse af at hun får grød to gange dagligt, samt bliver ammet hver 2 time, lyder umiddelbart som om at hun burde være dækket godt ind. Du skriver at hun dier meget kortvarrigt. Det kan være tegn på at hun enten spiser meget hurtigt eller at hun simpelthen dier for at slukke tørsten. Ved at sutte kortvarrigt får hun jo den vandholdige mælk.
Hvorvidt hun fortsat skal tilbydes brystet i forbindelse med et grødmåltid, afhænger af, hvad der er hendes behov. Hvis hun spiser så meget grød at hun slukker tørsten efterfølgende, så kan du i stedet for tilbyde hende lidt vand af en kop. Princippet er jo at jo mere hun spiser af den mere faste føde, jo mindre spiser hun ved dig. Det plejer dog at regulere sig selv fint ind.
Din datter er jo kun lige 5 mdr. så derfor skal hun også fortsat have lov til at die, som hun har behov for. Man kan dog sige, at den beskrivelse du giver, hvor hun småsover i løbet af dagen, måske hænger sammen med at hun ofte er ved brystet. Altså at hn falder i søvn, når hun dier hos dig? Hvis det er tilfældet kan det godt være en god idé at du forsøger at amme lidt mindre hyppigt, altså går over til at amme hver 3-4 time i stedet for hver anden time. Også i håb om at hun så tager lidt mere fra, når hun bliver lagt til.
I overgangsperioden kan afføringsmønsteret ændre sig meget. Jo mere skemad, jo mere afføring er der ofte også, men hvis hun trives og ikke har hård mave eller andre problemr med sin afføring, så sker der ikke noget ved at hun f.eks. kun har afføring hver 2. dag.
I forhold til hendes alder, så er hendes sovevaner normale. Forstået på den måde, at hun i princippet skal have lov til at sove, når hun er træt. Du kan dog godt med den alder hun har begynde at indføre lidt mere faste soverutiner, og forsøge at putte hende til mere fast tid, hvor hver dag ligner hinanden. Det genkendelige giver tryghed og det ville være godt, hvis hun fandt roen til at kunne sove lidt længere. Et barn på omkring 4 mdr. vil ofte have behov for 3 lure, hvor et barn omkring 6 mdr, ofte nok kan nøjes med to lure dagligt. En lur på 1½-2 timer x 2 dagligt lyder fint i forhold til hendes alder, men igen sover nogen børn jo mere og andre mindre.
Din datters ændrede søvnvaner kan både hænge sammen med at hun er begyndt at få noget mere fast føde, som bliver optaget bedre og giver hende mere mæthed i maven. Men det kan også tænkes at hun har fået en infektion et eller andet sted. Dette også sammenholdt med at du fortæller at hun nu er begyndt at gylpe. Tandfrembrud, kan naturligvis også give urolig søvn.
Hvis hun får ondt for tænder, så kan man hos lægen få en recept på noget der hedder 'Dolodent' som er lokalbedøvende. Det kommes på med en fingerspids eller en vatpind og det er vigtigt at man kun kommer det på gummerne. Hvis banet får det på tungen eller over i svælget, bliver dette også bedøvet, hvilket jo er yderst uhensigtsmæssigt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske