Svar: Mad og ændret søvnrytme

24. maj 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Freyas mor

Det er jo altid svært at vurdere, hvormeget væske ens barn får, når man ammer, så derfor må du gå ud fra det hun viser dig. F.eks. er det et godt tegn at bleerne fortsat er våde. Derudover så er det naturligvis vigtigt at hun fortsat vokser og tager på som hun skal,- det er også et tegn på at hun får, hvad hun har behov for.

Din beskrivelse af at hun får grød to gange dagligt, samt bliver ammet hver 2 time, lyder umiddelbart som om at hun burde være dækket godt ind. Du skriver at hun dier meget kortvarrigt. Det kan være tegn på at hun enten spiser meget hurtigt eller at hun simpelthen dier for at slukke tørsten. Ved at sutte kortvarrigt får hun jo den vandholdige mælk.

Hvorvidt hun fortsat skal tilbydes brystet i forbindelse med et grødmåltid, afhænger af, hvad der er hendes behov. Hvis hun spiser så meget grød at hun slukker tørsten efterfølgende, så kan du i stedet for tilbyde hende lidt vand af en kop. Princippet er jo at jo mere hun spiser af den mere faste føde, jo mindre spiser hun ved dig. Det plejer dog at regulere sig selv fint ind.

Din datter er jo kun lige 5 mdr. så derfor skal hun også fortsat have lov til at die, som hun har behov for. Man kan dog sige, at den beskrivelse du giver, hvor hun småsover i løbet af dagen, måske hænger sammen med at hun ofte er ved brystet. Altså at hn falder i søvn, når hun dier hos dig? Hvis det er tilfældet kan det godt være en god idé at du forsøger at amme lidt mindre hyppigt, altså går over til at amme hver 3-4 time i stedet for hver anden time. Også i håb om at hun så tager lidt mere fra, når hun bliver lagt til.

I overgangsperioden kan ...

Annonce

... afføringsmønsteret ændre sig meget. Jo mere skemad, jo mere afføring er der ofte også, men hvis hun trives og ikke har hård mave eller andre problemr med sin afføring, så sker der ikke noget ved at hun f.eks. kun har afføring hver 2. dag.

I forhold til hendes alder, så er hendes sovevaner normale. Forstået på den måde, at hun i princippet skal have lov til at sove, når hun er træt. Du kan dog godt med den alder hun har begynde at indføre lidt mere faste soverutiner, og forsøge at putte hende til mere fast tid, hvor hver dag ligner hinanden. Det genkendelige giver tryghed og det ville være godt, hvis hun fandt roen til at kunne sove lidt længere. Et barn på omkring 4 mdr. vil ofte have behov for 3 lure, hvor et barn omkring 6 mdr, ofte nok kan nøjes med to lure dagligt. En lur på 1½-2 timer x 2 dagligt lyder fint i forhold til hendes alder, men igen sover nogen børn jo mere og andre mindre.

Din datters ændrede søvnvaner kan både hænge sammen med at hun er begyndt at få noget mere fast føde, som bliver optaget bedre og giver hende mere mæthed i maven. Men det kan også tænkes at hun har fået en infektion et eller andet sted. Dette også sammenholdt med at du fortæller at hun nu er begyndt at gylpe. Tandfrembrud, kan naturligvis også give urolig søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun får ondt for tænder, så kan man hos lægen få en recept på noget der hedder 'Dolodent' som er lokalbedøvende. Det kommes på med en fingerspids eller en vatpind og det er vigtigt at man kun kommer det på gummerne. Hvis banet får det på tungen eller over i svælget, bliver dette også bedøvet, hvilket jo er yderst uhensigtsmæssigt.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke