Brev:
Mad og ændret søvnrytme
24. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Mad og ændret søvnrytme
Hej Helen
Jeg skriver til dig for igen at få lidt hjælp.
Lidt forhistorie. Min datter på snart 5 måneder (24.5) har et stykke tid været godt i gang med grød, heldigvis elsker hun grøden. Hun får grød formiddag og aften og spiser 1 dl. stort set hver gang. Hun bliver altid tilbudt brystet efter grødmåltidet, men som oftest sutter hun dog kun et par gange på brystet. Ellers bliver hun ammet resten af døgnet ca. hver anden time. Hun sover fra ca. 19.30 – 20 og til omkring kl. 5-6 hver morgen, efter en ammetår sover hun gerne igen til omkring kl 8.
Vi tilbyder hende vand af en kop, men hun har endnu ikke lært hvordan det fungerer, så som regel havner det hele på maven. Flaske nægter hun at drikke af, men vil gerne tygge på den.
Hun tager nogen korte lure i løbet af dagen på ca. ½ time, nogen gange har vi held til at trille hende i barnevognen så hun sover lidt videre. Til gengæld er hun kun frisk 1 time ad gangen, så begynder hun at blive træt igen – det længste hun kan være vågen er 2 timer, men det er sjældent at hun holder så længe. Dette er i løbet af hele dagen. Har hun sovet i barnevognen til kl. 17, kan jeg være sikke på at hun er klar til at blive puttet senest kl. 19. Selv de enkelte dage hvor vi har været heldige og fået hende til at sove noget længere, er hun kun vågen 1-2 timer.
De sidste par dage har hendes søvnmønster dog ændret sig. Hun har nappet nogen gode lure om dagen på 1½ - 2 timer og sover stadig 9-10 timer om natten. Til gengæld er hun ikke blevet friskere om dagen, da hun stadig bliver træt efter 1-2 timer. Den første time er hun glad og pludrer og laver pruttelyde og derefter begynder trætheden og hun bliver meget ugidsom og vil hverken lege eller ligge og hygge for sig selv.
Hun gylper meget sjældent, men her de sidste par dage har hun gylpet et par gange og meget ad gangen.
Og så til mine spørgsmål:
Får hun væske nok i løbet af dagen (jeg synes ikke hendes bleer er så våde som da hun udelukkende blev ammet)
Hvor længe skal jeg blive ved med at tilbyde hende brystet efter grødmåltidet?
Hun har ikke afføring hver dag (skal hun ikke have det, når nu hun får grød 2 gange dagligt)
Er hendes sovevaner normale.
Kan ændringen i hendes søvnmønster måske skyldes sygdom (forkølelse) eller begyndende tandfrembrud - forleden tyggede hun på sin sut (hun vil ikke sutte på den) og vi måtte skifte tøj på hende da hele hendes mave var våd af savl.
På forhånd mange tak for hjælpen og tak for en go' brevkasse.
Mange hilsner fra Freyas mor