Mad og ændret søvnrytme

24. maj 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mad og ændret søvnrytme

Hej Helen

Jeg skriver til dig for igen at få lidt hjælp.

Lidt forhistorie. Min datter på snart 5 måneder (24.5) har et stykke tid været godt i gang med grød, heldigvis elsker hun grøden. Hun får grød formiddag og aften og spiser 1 dl. stort set hver gang. Hun bliver altid tilbudt brystet efter grødmåltidet, men som oftest sutter hun dog kun et par gange på brystet. Ellers bliver hun ammet resten af døgnet ca. hver anden time. Hun sover fra ca. 19.30 – 20 og til omkring kl. 5-6 hver morgen, efter en ammetår sover hun gerne igen til omkring kl 8.

Vi tilbyder hende vand af en kop, men hun har endnu ikke lært hvordan det fungerer, så som regel havner det hele på maven. Flaske nægter hun at drikke af, men vil gerne tygge på den.

Hun tager nogen korte lure i løbet af dagen på ca. ½ time, nogen gange har vi held til at trille hende i barnevognen så hun sover lidt videre. Til gengæld er hun kun frisk 1 time ad gangen, så begynder hun at blive træt igen – det længste hun kan være vågen er 2 timer, men det er sjældent at hun holder så længe. Dette er i løbet af hele dagen. Har hun sovet i barnevognen til kl. 17, kan jeg være sikke på at hun er klar til at blive puttet senest kl. 19. Selv de enkelte dage hvor vi har været heldige og fået hende ...

Annonce

... til at sove noget længere, er hun kun vågen 1-2 timer.

De sidste par dage har hendes søvnmønster dog ændret sig. Hun har nappet nogen gode lure om dagen på 1½ - 2 timer og sover stadig 9-10 timer om natten. Til gengæld er hun ikke blevet friskere om dagen, da hun stadig bliver træt efter 1-2 timer. Den første time er hun glad og pludrer og laver pruttelyde og derefter begynder trætheden og hun bliver meget ugidsom og vil hverken lege eller ligge og hygge for sig selv.

Hun gylper meget sjældent, men her de sidste par dage har hun gylpet et par gange og meget ad gangen.

Og så til mine spørgsmål:

Får hun væske nok i løbet af dagen (jeg synes ikke hendes bleer er så våde som da hun udelukkende blev ammet)

Hvor længe skal jeg blive ved med at tilbyde hende brystet efter grødmåltidet?

Hun har ikke afføring hver dag (skal hun ikke have det, når nu hun får grød 2 gange dagligt)

Er hendes sovevaner normale.

Kan ændringen i hendes søvnmønster måske skyldes sygdom (forkølelse) eller begyndende tandfrembrud - forleden tyggede hun på sin sut (hun vil ikke sutte på den) og vi måtte skifte tøj på hende da hele hendes mave var våd af savl.

På forhånd mange tak for hjælpen og tak for en go' brevkasse.

Mange hilsner fra Freyas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer