Svar: Får hun nok søvn?
17. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Sophia
Det lyder relevant med en lille formiddagslur mellem kl. 9-10, men hvis lillepigen ikke vil sove, så kan man jo ikke tvinge hende ... Derfor er du et eller andet sted nødt til at acceptere at hun lige nu har travlt med at opleve verden og derfor nøjes med kun en lur dagligt.
Det er fint at hun sover mellem 13-14. Det er passende i forhold til en god sengetid om aftenen. Det lyder også som om at hun trives og har det rigtig godt. Hun nyder at være i dagplejen, spiser, leger med de andre børn, har masser af energi til at følge med i hvad der sker omkring hende osv. Du beskriver altså en pige, som umiddelbart lyder til at sove det hun lige nu har behov for og det er fint.
Hun sover altså så en time i løbet af dagen og ca 11½-12 timer om natten - samlet altså ca 12½-13 timer i døgnet. Det er helt okay, gennemsnittet sover 13½ time i døgnet og nogle børn sover altså lidt mere og andre lidt mindre - men din datter bliver dækket ind :)
Det ændrer sig sandsynligvis lidt med tiden, men lige nu er det du fortæller helt okay og acceptabelt.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske