Svar: Min datter vil ikke overgive sig om aftenen
2. juni 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Mange børn har det man kalder for "ulvetimen" i løbet af aftenen. Nogen gange græder børn uden at vi kan finde ud af hvorfor og uden at vi kan trøste dem; men det betyder ikke at vi skal give op, for barnet har stadig brug for at mærke, at vi gerne vil hjælpe det ud af frustrationen.
Nogle forskere mener at "ulvetimen" skyldes at barnet har fået så mange stimuli/indtryk i løbet af dagen, som det har svært ved at kapere fordi centralnervesystemet stadig er under udvikling. Hvis dette er rigtigt, så bliver det vigtigt, at man som forældre ikke prøver en hel masse nyt, for at få barnet til at holde op. Nye indtryk har det jo netop ikke brug for, da det har fået indtyk nok i løbet af dagen.
Derimod vil det være en god idé at lave en fast rutine og I må finde ud af, hvad der passer bedst ind i jeres familie.
Nogle bruge en bæresele. Det at blive vugget har utrolig stor effekt på børn. Man skal dog være opmærksom på ikke at vænne barnet til at det skal vugges for at kunne sove.
Det kan også være berøring på en bestemt måde. Strygninger hen over ryggen eller cirkelbevægelser på maven. Berøring påvirker barnets åndedræt, så det bliver dybere og mere regelmæssigt og der falder ro over den lille.
At komme i bad kan også få nogle børn til at falde til ro. De blive strakt ud i det lune vand og bruger sig selv fysisk på en anden måde, så de derved får en naturlig træthed. Det kan for mange fædre være rart at få den tætte kontakt, der er med barnet i badet om aftenen. Moderen har jo ofte kontakten hele dagen, og kan jo så lave noget andet imens.
Lidt kamillete har også beroligende effekt på nogle børn. Du må gerne komme en tsk. sukker i pr 100 ml.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske