Svar: Søvn om natten - 3 mdr.

2. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Det kan godt tænkes at din dreng har behov for lidt mere mælk og at du derfor skal give ham en flaske ekstra tidlig morgen - netop for at få ham til at sove lidt videre igen ...

Det sker tit, at børn i 3-4 måneders alderen begynder at spise lidt mindre af gangen i løbet af dagen, ligesom de ofte også sover lidt kortere lure end de tidligere har gjort. Det er som om at de ikke rigtigt har tid eller ro til at sove, ej heller til at spise - de følger rigtig meget med i verden, hvad der sker omkring dem og vil ligesom ikke gå glip af noget. Derfor kan man i denne alder meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser lidt og slatsover lidt og det kan være rigtig godt, at arbejde på generelt at få lidt mere mad i barnet i løbet af dagen og få lidt struktur omkring søvnen.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre

Formiddag: Flaske

Puttes til formiddagslur

Frokost: Flaske

Puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske

Sover sin 3 lur

Aften: Flaske

Puttes til natten og tidspunktet for dette afhænger helt af hvor sent barnet har sovet sin 3 lur, samt hvor lang denne lur har været

Sen aften: Flaske, barnet får ofte en flaske omkring midnat, som spises mere eller mindre i søvne.

Midt nat: Flaske, barnet får ofte en flaske midt nat, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne.

Som du kan se har jeg i denne plan plads til 7 flasker i døgnet og det kan godt være at din dreng kan nøjes med 6 og det er helt fint. Men vær opmærksom på at der fortsat ofte skal mange flasker til og at det måske vil hjælpe jer netop at give lidt flere flasker med ...

Annonce

... lidt mindre indhold - i forhold til færre flasker med stor mængde mælk.

Derudover tænker jeg også at hans alder og udvikling spiller ind på den uro du mærker. Han er så stor nu at han begynder at følge mere med i verden. Du kan se det, når du sidder med ham, han følger ting med øjnene, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd. Han begynder måske også at reagere lidt på om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos en fremmed eller om han er hos sin mor og så begynder han også at bruge sig selv og sin krop. Han griner, kluk-ler, bruger sine hænder bevidst efter legetøj, putter fingrene i munden osv. Altså en udvikling som påvirker ham både fysisk og mentalt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I disse perioder hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt bliver de naturligt mere pylrede og svære at stille tilpas. De har enormt meget brug for fysisk kontakt og nærhed, blive holdt om, vugget, lullet til ro - samtidig med at de også nogle gange stritter imod, fordi de netop også gerne vil mærke og opleve verden. Det gør det svært at vide, hvad man skal stille op, for det som virker nogle gange, virker bare slet ikke andre gange :o)

Du må hjælpe ham med at være aktiv, bruge sig selv både motorisk og mentalt, i de vågne perioder, de aktive perioder imellem hans lure. Og så må du give ham mad, svøbe ham og forsøge at hjælpe ham til fysisk og mental ro, når han skal sove og du ved at det er tidspunktet for lur. Så masser af aktivitet, der skal ske noget, han skal stimuleres, når han er vågen - og modsat skal du så også hjælpe ham med at koble fra, lukke verden ude, når det er tid til søvn.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor