Søvn om natten - 3 mdr.

2. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn om natten - 3 mdr.

Hej Helen

Tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål.
Vores dreng er nu 15 uger, og han virker heldigvis til, at han er ved at være ovre det værste kolik.

Både sundhedsplejerske og læge har bekræftet, at han er sund og rask og stortrives - bortset fra kolikken.

Han har i lang tid sovet rimeligt om natten, dvs. mad hver 3. time. Vi har dog altid haft problemer med, at han vågner kl. 5 og vil op.

Vores største problem lige nu er, at han vågner rigtig mange gange i løbet af natten.

Han bliver puttet i seng kl. 20, hvor det efterhånden er blevet en kamp at få ham til at sove. Han knokler rundt i sengen, snakker/pludrer, smiler, græder, vrider sig rundt, rækker ud efter ting osv. Alt i alt er han meget urolig.

Når han endelig falder i søvn, sover han meget uroligt. Han vågner ved den mindste lyd (fx. når vi lister rundt og gulvet knager). I løbet af ...

Annonce

... natten er han vågen ca. en gang i timen, hvor han skriger/græder og skal have hjælp til at falde til ro igen.

Dette har nu stået på i flere uger, og mit krudt er ved at være brugt op. Om dagen sover han 3 lure. Én om formiddagen på ca. 2 timer, én om eftermiddagen på ca. 1½ time og én om aftenen på ca. ½ time.

Har du noget bud på, hvorfor han vågner så tit om natten? Jeg tænker lidt, at han sover meget let og måske drømmer meget?

Hvad kan jeg gøre, for at få ham til at sove mere end 1 time af gangen i løbet af natten? Og hvordan får jeg ham til at sove til længere end kl. 5? Det er altså meget tidligt, når man har fået afbrudt sin søvn 5-6 gange i løbet af natten.

Hvis det har noget at sige, er han flaskebarn og får mad 2 gange i løbet af natten. Men nogen gange er jeg nødt til at lave en lille ekstra flaske, for at få ham til at falde i søvn igen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.