Brev:
Søvn om natten - 3 mdr.
2. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Søvn om natten - 3 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål.
Vores dreng er nu 15 uger, og han virker heldigvis til, at han er ved at være ovre det værste kolik.
Både sundhedsplejerske og læge har bekræftet, at han er sund og rask og stortrives - bortset fra kolikken.
Han har i lang tid sovet rimeligt om natten, dvs. mad hver 3. time. Vi har dog altid haft problemer med, at han vågner kl. 5 og vil op.
Vores største problem lige nu er, at han vågner rigtig mange gange i løbet af natten.
Han bliver puttet i seng kl. 20, hvor det efterhånden er blevet en kamp at få ham til at sove. Han knokler rundt i sengen, snakker/pludrer, smiler, græder, vrider sig rundt, rækker ud efter ting osv. Alt i alt er han meget urolig.
Når han endelig falder i søvn, sover han meget uroligt. Han vågner ved den mindste lyd (fx. når vi lister rundt og gulvet knager). I løbet af natten er han vågen ca. en gang i timen, hvor han skriger/græder og skal have hjælp til at falde til ro igen.
Dette har nu stået på i flere uger, og mit krudt er ved at være brugt op. Om dagen sover han 3 lure. Én om formiddagen på ca. 2 timer, én om eftermiddagen på ca. 1½ time og én om aftenen på ca. ½ time.
Har du noget bud på, hvorfor han vågner så tit om natten? Jeg tænker lidt, at han sover meget let og måske drømmer meget?
Hvad kan jeg gøre, for at få ham til at sove mere end 1 time af gangen i løbet af natten? Og hvordan får jeg ham til at sove til længere end kl. 5? Det er altså meget tidligt, når man har fået afbrudt sin søvn 5-6 gange i løbet af natten.
Hvis det har noget at sige, er han flaskebarn og får mad 2 gange i løbet af natten. Men nogen gange er jeg nødt til at lave en lille ekstra flaske, for at få ham til at falde i søvn igen.