Svar: Falde i søvn om aftenen - 6 mdr.
16. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Oskars mor og far
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af Oskar :o)
Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt, nogle har dog stadig behov for en powernap sidst på eftermiddagen og det er naturligvis også okay. Det er en periode, hvor der sker rigtig meget udviklingsmæssigt både fysisk og mentalt og det giver flere udfordringer.
Jeg vil starte med at skitsere en plan som jeg tænker den kan se ud, ud fra de tidspunkter I selv har givet mig:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske kun en lille times tid og det er fint.
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden at gnaske i, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes og kan også her tilbydes lidt blød frugt i hånden at sutte på selv, appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Powernapper evt. 20 minutter her, men måske springes den helt over, det afhænger også af hvor længe middagsluren har varet.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende at sidde med selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet afhænger igen af hvorvidt han har sovet powernap om eftermiddagen eller ej.
Sen aften 23-24: Ammes og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se af denne plan, så har jeg flyttet lidt på tiderne for lure om dagen, så Oskar nu begynder at være vågen i længere tid inden han puttes igen. I disse vågenperioder skal han stimuleres rigtig meget. Han skal tumles med, svinges, trilles, hjælpes med at bruge sig selv fysisk, han skal stimuleres mentalt og I må gerne starte med at lade ham sidde op i barnevognen, trille en tur og lade ham kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kommer forbi. Læg ham først ned, når han viser sig parat og læg her mærke til tidspunktet det kan give jer en idé om, hvornår han er parat til at blive puttet.
Mange børn vil i denne alder have en stor motorisk uro og meget svært ved at koble fra overfor verden, - præcis som du også beskriver. Derfor skal Oskar på den ene side have lov til at tumle lidt rundt i sengen, falde i søvn på siden eller på maven, hvis han sover bedst sådan, ligesom han også skal have hjælp til at overgive sig til roen, når det endelig er sovetid. Derfor er det fint at putte ham i barnevognen som skærmer ham lidt mod omverdenen, når han er parat og putte ham i sengen om aftenen - nu på eget værelset, så fint som du også beskriver.
Det er en svær balance, for nogle gange skal I stå hos ham, holde hænderne beroligende på kroppen, nogle gange er han nødt til at komme op få en ekstra tår ved brystet og kan så sove igen bagefter. Andre gange skal han have lov til at tumle omkring og ligge for sig selv inden han kan finde roen. Nogle gange er far bedst, andre gange er det mor der dur - det er helt normalt.
Det er svært at finde det rigtig vindue, men jeg tænker at planen for dagen med lidt længere og færre lure måske vil hjælpe jer, så det stille og roligt også bliver lettere om aftenen.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske