Falde i søvn om aftenen - 6 mdr.

16. april 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Falde i søvn om aftenen - 6 mdr.

Hej Helen

Vi har store problemer med vores søn omkring sengetid om aftenen. Han kan slet ikke finde ro - han græder og mosler rundt. Således tager det mellem tre kvarter og 1 time at få ham til at sove.

For at give dig et praj om vores dag, så opridser jeg den lige her: (OBS. tidspunkter varierer meget)

05.00 Ammes
07.30 Oskar står op og får 1,5dl havregrød
09.15 Lægges til at sove i barnevogn
10.15 Vågner og ammes - får evt. frugt
11.30 Får frokost ifa. øllebrød ca.1,5dl
12.00 Ammes (tår) og lægges til at sove i barnevogn
14.00 Vågner og ammes evt. frugt
15.30 Lægges til at sove i barnevogn
16.30 Vågner og ammes
18.00 Aftensmad ifa. grøntsager, kartofler og kød, samt frugt, agurk- og rugbrødsbjælker.
19.45 Ammes og lægges i seng
20.45-21 Oskar falder i søvn
23.30 Ammes
Herefter er det meget forskelligt hvor tit, han vågner, og han ammes måske en enkelt gang mere inden kl.5.

Det skal siges, at vi ved hver lur i løbet af dagen, går en tur med ham i barnevognen for at falde i søvn (dette bliver ofte mere og mere besværlig jo længere hen på dagen, vi kommer). Gør vi ikke det, har vi samme situation som om aftenen. Det har dog ikke altid været sådan. De første 4mdr af hans liv kom han ikke ud og sov i barnevognen, og dér oplevede jeg ikke at have de store problemer med at få ham til at sove i løbet af dagen. Mange gange lagde jeg ham bare ind i vores seng, hvorefter han selv faldt i søvn.

Oskar viser allerede tegn på træthed omkring aftensmadtid. Så her er vi i tvivl, om vi skal lægge en lille powernap ind?
Nå, men om aftenen foregår tingene således: Efter aftensmad leger vi i ca.30min og prøver herefter at sætte energiniveauet ned. Oskar er nu meget træt, og viser det ved generelt at være pylret, småsur og gnider sig i øjnene og gaber. Efter en halv times mere rolig hyggeleg ammer jeg ham, vi lægger ham i seng på eget værelse, giver ham sin sut og synger ham en sang - altid den samme sang.

Nu ligger Oskar og roder rundt med sit tæppe og bevæger hele kroppen. Kører tæppet rundt i ansigtet, mens han brokker sig. Én af os bliver hos ham, og prøver at berolige ham både ved at nusse ham på kinden - og ofte synge den samme sang igen. Han har ofte helt lukkede øjne og virker som om, at ...

Annonce

... det er lige ved at være, men så vågner han igen og begynder her ofte at græde. Vi tager ham op og trøster ham (forsøger først at trøste ham, mens han er i sengen, men det virker aldrig). Her tager det nogle gange 2min at berolige ham - andre gange (ofte hvis det er farmand) tager det 20min). Han bliver lagt i seng igen og mosler nu rundt igen, mens han brokker sig. Det gør han i ca. 15min, før han endelig sover.

Jeg synes efterhånden, vi har prøvet alt: Lægge ham i vores seng og falde i søvn, mens vi er der - det hjalp ikke. Så har vi prøvet at ligge ham i sin duni duo - hjalp heller ikke. Osv. Osv. Osv.

Vi er bange for, at vi måske misser det vindue, hvor han kan falde hurtigt i søvn. Han viser jo meget tidligt tegn på træthed, men det virker også uoverskueligt for os at skulle ud og gå med ham omkring spisetid - både fordi at det er jo dér, han spiser, men også fordi vi står lige midt i madlavningen, og det vil være tidskrævende at få ham til at sove på dette tidspunkt. Men er det det, der skal til, så er der jo intet at gøre ved det.

Samtidig er vi i tvivl om, om han måske er lidt et følsomt barn. Han er ikke så glad for fremmede, og vi mistænker, at han måske har lidt svært ved at lukke af, når der er mange indtryk. Måske er det derfor, han ikke kan finde ro? Hvis det er tilfældet - hvad gør man så ved det? Vi kan jo ikke holde ham indendøre altid.

Desuden har vi tænkt på, om det simpelthen er FOR hyggeligt for ham at være vågen om aftenen. Det er jo dér, far er hjemme fra arbejde og gerne vil være sammen med ham. Men hvad skal man så gøre ved det? Oskars far vil jo også gerne opleve sin søn.

Suk altså - gid de små kunne tale, så slap man for al det gætværk.

Lidt facts om Oskar: Han er en stor dreng på 74cm og knapt 10kg. Han er for det meste en glad dreng - er dog udstyret med noget af et temperament. Man er ikke i tvivl om det, når han er sur! Han følger med i alt, hvad der foregår, og følger umiddelbart sin udvikling, som han skal. Oskar kan godt være en smule usikker omkring andre mennesker end hans mor og far.

Det blev vist lidt rodet og langt - undskyld!

Håber, du kan kaste lidt lys over det hele, da vi efterhånden føler os temmelig nedslidte!

Kærlig hilsen Oskars mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.