Svar: Aften-putning - 7 mdr.

10. april 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susan

Det lyder som om at vuggen er genkendelig, tryg og et rigtig dejligt sted for Anna at ligge. Derfor slapper hun fuldstændig af, når du putter hende der, så selvom hun måske er træt, så giver roen ved vuggen hende lyst og overskud til at pludre lidt - det er en måde at fortælle dig, at her er rigtig dejligt, her kan jeg godt lide at være ... :o)

Hun har en alder nu, hvor hun oplever rigtig meget, suger til sig at indtryk hele dagen - både mentalt og fysisk får hun rigtig mange stimuli og det kan være rigtig svært for hende at koble fra. Men netop lagt i vuggen, så finder hun roen og det giver hende lige lidt ekstra overskud til at pludre lidt og øve sin stemme, høre sig selv (det er også interessant i denne alder) og bare være - og det nyder hun. Så skal hun ikke sove :o)

I skal naturligvis medtænke om hun allerede er parat til at blive puttet kl. 19.15-19.30. Det kan sagtens være at det er lidt for tidligt for hende og at I derfor skal indstille jer på, at hun lige nu har behov for bare at ligge lidt i sin vugge om aftenen, finde roen, samle alle indtryk osv. og at hun derfor skal have lov til at få denne lille pause, komme op igen og først blive puttet lidt senere.

I skal naturligvis også medtænke, hvor meget hun sover om dagen. I skal regne med at hun med den alder hun har nu måske kun behøver sove 2 gange ...

Annonce

... dagligt. Selvom hun er født før tid, så kan hun måske godt nøjes med kun to lure. Sover hun en powernap sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, så vil hun naturligt i en periode gå senere i seng.

Med hensyn til at lege selv i løbet af dagen, så vil hun naturligt fortsat have behov for jeres hjælp. Hun vil elske at I tumler med hende, triller hende, cykler med hendes ben, går rundt med hende og lader hende kigge på verden fra jeres favn - evt. en bæresele. Hun vil naturligt godt kunne kigge på legetøj, tage ud efter det, holde det i hånden osv. men hun vil fortsat naturligt synes bedst om at I pludrer med hende, synger faktesange, danser med hende osv. Selvom hun på papiret er 7 måneder nu, så er hun stadig på mange områder som en 5 måneders baby og vil derfor have behov for jeres kontakt og stimulation på en anden måde ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sørg for at lægge hende på maven hver dag, da det er på maveliggende stilling at hun begynder at krybe efter legetøj og også stille og roligt får styrke i ryggen til at sidde mere selv. Jo stærkere motorisk hun bliver, jo bedre bliver hun naturligt også til at udnytte dette og dermed underholde sig selv. Læg hende evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv, det kan gøre det sjovere at ligge på maven :o)

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, at I hermed har fået lidt ro ... :-) Rigtig god påske.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder