Svar: Aften-putning - 7 mdr.
10. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Susan
Det lyder som om at vuggen er genkendelig, tryg og et rigtig dejligt sted for Anna at ligge. Derfor slapper hun fuldstændig af, når du putter hende der, så selvom hun måske er træt, så giver roen ved vuggen hende lyst og overskud til at pludre lidt - det er en måde at fortælle dig, at her er rigtig dejligt, her kan jeg godt lide at være ... :o)
Hun har en alder nu, hvor hun oplever rigtig meget, suger til sig at indtryk hele dagen - både mentalt og fysisk får hun rigtig mange stimuli og det kan være rigtig svært for hende at koble fra. Men netop lagt i vuggen, så finder hun roen og det giver hende lige lidt ekstra overskud til at pludre lidt og øve sin stemme, høre sig selv (det er også interessant i denne alder) og bare være - og det nyder hun. Så skal hun ikke sove :o)
I skal naturligvis medtænke om hun allerede er parat til at blive puttet kl. 19.15-19.30. Det kan sagtens være at det er lidt for tidligt for hende og at I derfor skal indstille jer på, at hun lige nu har behov for bare at ligge lidt i sin vugge om aftenen, finde roen, samle alle indtryk osv. og at hun derfor skal have lov til at få denne lille pause, komme op igen og først blive puttet lidt senere.
I skal naturligvis også medtænke, hvor meget hun sover om dagen. I skal regne med at hun med den alder hun har nu måske kun behøver sove 2 gange dagligt. Selvom hun er født før tid, så kan hun måske godt nøjes med kun to lure. Sover hun en powernap sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, så vil hun naturligt i en periode gå senere i seng.
Med hensyn til at lege selv i løbet af dagen, så vil hun naturligt fortsat have behov for jeres hjælp. Hun vil elske at I tumler med hende, triller hende, cykler med hendes ben, går rundt med hende og lader hende kigge på verden fra jeres favn - evt. en bæresele. Hun vil naturligt godt kunne kigge på legetøj, tage ud efter det, holde det i hånden osv. men hun vil fortsat naturligt synes bedst om at I pludrer med hende, synger faktesange, danser med hende osv. Selvom hun på papiret er 7 måneder nu, så er hun stadig på mange områder som en 5 måneders baby og vil derfor have behov for jeres kontakt og stimulation på en anden måde ...
Sørg for at lægge hende på maven hver dag, da det er på maveliggende stilling at hun begynder at krybe efter legetøj og også stille og roligt får styrke i ryggen til at sidde mere selv. Jo stærkere motorisk hun bliver, jo bedre bliver hun naturligt også til at udnytte dette og dermed underholde sig selv. Læg hende evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv, det kan gøre det sjovere at ligge på maven :o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, at I hermed har fået lidt ro ... :-) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske