Svar: Kan et spædbarn sove for meget?
27. februar 2009
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tillykke med jeres lille datter, håber at storebror nyder hende, det lyder som om at alt er gået rigtig godt :o)
For at svare på dit spørgsmål så ja, - spædbørn kan godt sove for meget. Det er vigtigt at små børn får mad mindst 6 gange i døgnet og det betyder at de skal have mad ca. hver 4 time. Det er dog også sådan, at nogle børn meget hurtigt sover et lidt længere stræk om natten og det er rigtig dejligt - det må de naturligvis gerne. Men hvis man har et barn som sover 5-6 timer i stræk, så bør det netop være om natten og så skal barnet spise hyppigere om dagen, for at indhente det måltid som er sprunget over om natten. Barnet må altså gerne sove et lidt længere stræk om natten, men man skal være opmærksom på fortsat at nå op på de 6 måltider og ikke bare lade barnet sove dagen væk også ...
Da din datter får flaske, så har du helt styr på hvor meget mælk hun får og det lyder som om at hun får sit mælkebehov fint dækket. Du skal regne med at hendes døgnbehov er 1/6 af hendes vægt i døgnet og da hun nu vejer 4600g (sikkert lidt mere), så vil hendes døgnbehov ligge på ca 750-800ml. Fordelt på 6 måltider dagligt, så svarer det til at hun i hver flaske skal spise ca 135ml. At hun spiser mellem 125-155ml lyder således helt som det skal, hun må naturligvis gerne regulere lidt op og ned efter behov.
Som du beskriver det lige nu, så er der altså ikke grund til at være urolig. Din datter sover et lidt længere stræk om natten, men indhenter sit behov i løbet af dagen. Du ved hvor meget hun tager og kan derfor forholdsvis let gå ind og tilbyde en flaske ekstra, hvis du fornemmer at hun er ved at komme i underskud og sover for meget. Hun lyder til at have en god evne til at regulere sit behov og holder du øje og ikke lader hende sove både dag og nat væk, så er det helt fint :o)
At sove 7-8 timer i træk uden mad er dog nok for længe for så lille en pige, her ville jeg personligt gå ind og tilbyde hende en flaske ekstra, som hun så vil kunne spise mere eller mindre i søvne. Hvis hun sover så længe, så er det jo to flasker hun springer over og det kan være meget svært at skulle indhente så stor en mængde - især uden at få ondt i maven :o) Hun bør nå op på sit udregnede døgnbehov for at du ved at hun får sit behov dækket og det bør være spredt ud over dag, aften og nat, for at hun trives bedst ...
Fortsat held og lykke med hende, håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske