Svar: Kan et spædbarn sove for meget?

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tillykke med jeres lille datter, håber at storebror nyder hende, det lyder som om at alt er gået rigtig godt :o)

For at svare på dit spørgsmål så ja, - spædbørn kan godt sove for meget. Det er vigtigt at små børn får mad mindst 6 gange i døgnet og det betyder at de skal have mad ca. hver 4 time. Det er dog også sådan, at nogle børn meget hurtigt sover et lidt længere stræk om natten og det er rigtig dejligt - det må de naturligvis gerne. Men hvis man har et barn som sover 5-6 timer i stræk, så bør det netop være om natten og så skal barnet spise hyppigere om dagen, for at indhente det måltid som er sprunget over om natten. Barnet må altså gerne sove et lidt længere stræk om natten, men man skal være opmærksom på fortsat at nå op på de 6 måltider og ikke bare lade barnet sove dagen væk også ...

Da din datter får flaske, så har du helt styr på hvor meget mælk hun får og det lyder som om at hun får sit mælkebehov fint dækket. Du skal regne med at hendes døgnbehov er 1/6 af hendes vægt i døgnet og da hun nu vejer 4600g (sikkert lidt mere), så vil hendes døgnbehov ligge på ca 750-800ml. Fordelt på 6 måltider dagligt, så svarer det til at hun i hver flaske skal spise ca 135ml. At hun ...

Annonce

... spiser mellem 125-155ml lyder således helt som det skal, hun må naturligvis gerne regulere lidt op og ned efter behov.

Som du beskriver det lige nu, så er der altså ikke grund til at være urolig. Din datter sover et lidt længere stræk om natten, men indhenter sit behov i løbet af dagen. Du ved hvor meget hun tager og kan derfor forholdsvis let gå ind og tilbyde en flaske ekstra, hvis du fornemmer at hun er ved at komme i underskud og sover for meget. Hun lyder til at have en god evne til at regulere sit behov og holder du øje og ikke lader hende sove både dag og nat væk, så er det helt fint :o)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At sove 7-8 timer i træk uden mad er dog nok for længe for så lille en pige, her ville jeg personligt gå ind og tilbyde hende en flaske ekstra, som hun så vil kunne spise mere eller mindre i søvne. Hvis hun sover så længe, så er det jo to flasker hun springer over og det kan være meget svært at skulle indhente så stor en mængde - især uden at få ondt i maven :o) Hun bør nå op på sit udregnede døgnbehov for at du ved at hun får sit behov dækket og det bør være spredt ud over dag, aften og nat, for at hun trives bedst ...

Fortsat held og lykke med hende, håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne