Brev:
Kan et spædbarn sove for meget?
27. februar 2009
Alder:
1 mdr.
Kan et spædbarn sove for meget?
Kære Helen.
Vi har for 6 uger siden fået vores andet barn, en skøn lille pige der ved fødslen vejede 3520g og målte 51 cm.
I dag 6 uger efter vejer hun ca. 4600 g og måler 56 cm, så hun tager fint på.
Mit spørgsmål går på, at vi denne gang har fået et barn der er helt modsat af vores første barn, som skulle have flaske hver 2.-3. time døgnet rundt og som var urolig, grædende og svær at få til at sove.
Men med vores datter er det helt anderledes, hun kan nogle gange om aften/natten sove 7-8 timer i træk, jeg synes måske, det er meget lang tid der går mellem hvert måltid, når hun kun er 6 uger (men det er selvfølgelig dejligt for os). Hun kan nøjes med at spise 5-6 gange i døgnet hvor hun får ml. 125-155 ml. mme. Når hun har spist går der max. en time ofte kun ½ time, så er hun parat til at sove igen og sover så typisk om dagen 3-4 timer i træk.
Er det normalt at sove så meget? Skal vi forsøge at stimulere/aktivere hende noget mere? Når hun er vågen har vi fin øjenkontakt med hende og vi kan engang imellem få nogle små skæve smil. Men det er også tydeligt at mærke, når hun så har fået nok og er træt igen, da bliver hun urolig og giver små klynk og spjæt.
Med venlig hilsen
Fra moren