Kan et spædbarn sove for meget?

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kan et spædbarn sove for meget?

Kære Helen.

Vi har for 6 uger siden fået vores andet barn, en skøn lille pige der ved fødslen vejede 3520g og målte 51 cm.
I dag 6 uger efter vejer hun ca. 4600 g og måler 56 cm, så hun tager fint på.
Mit spørgsmål går på, at vi denne gang har fået et barn der er helt modsat af vores første barn, som skulle have flaske hver 2.-3. time døgnet rundt og som var urolig, grædende og svær at få til at sove.

Men med vores datter er det helt anderledes, hun kan nogle gange om aften/natten sove 7-8 timer i træk, jeg synes måske, det er meget lang tid der går mellem hvert måltid, når hun kun er 6 ...

Annonce

... uger (men det er selvfølgelig dejligt for os). Hun kan nøjes med at spise 5-6 gange i døgnet hvor hun får ml. 125-155 ml. mme. Når hun har spist går der max. en time ofte kun ½ time, så er hun parat til at sove igen og sover så typisk om dagen 3-4 timer i træk.

Er det normalt at sove så meget? Skal vi forsøge at stimulere/aktivere hende noget mere? Når hun er vågen har vi fin øjenkontakt med hende og vi kan engang imellem få nogle små skæve smil. Men det er også tydeligt at mærke, når hun så har fået nok og er træt igen, da bliver hun urolig og giver små klynk og spjæt.

Med venlig hilsen
Fra moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder