Svar: Putning igen, igen, igen ...
7. november 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt at vi alle er forskellige og derfor har forskelligt søvnbehov, det er også rigtigt at nogen derfor sover mere end andre, men at vi har brug for søvn, er der jo ingen tvivl om.
Det lyder som om at jeres dreng sover rigtig godt, når han først falder i søvn. Hans søvnkvalitet er altså stor. Selvom han på grund af sin alder er begyndt at drømme lidt og derfor vågner om natten, så falder han hurtigt til ro igen ved hjælp af din stemme eller en lille hånd. Når man skal vurdere hvorvidt børn sover det de har behov for, så er man altså også nødt til at se på hvordan kvaliteten af deres søvn er og hvis kvaliteten af søvnen er god, så kan man måske nøjes med lidt mindre søvn end hvis kvaliteten er dårlig.
Det er korrekt at din dreng sover mindre end gennemsnittet. De fleste børn vil i 2 års alderen sove måske 1½ time i løbet af dagen og sove ca 11 timer om natten. Jeres dreng sover ofte 2 timer i løbet af dagen og kun 9 timer om natten. Altså lidt mindre end gennemsnittet men faktisk okay.
Du beskriver jo også en dreng, som umiddelbart virker glad og tilfreds, han udvikler sig godt, han leger, har masser af overskud og gåpåmod og han lyder altså til at trives og umiddelbart få sit søvnbehov dækket ind.
Jeg kan godt se problematikken omkring at den ældste skal i seng først og at hun kan føle dette dybt urimeligt og jeg tænker også at I godt kan forsøge om I kan ændre lidt på hans søvnrytme, så han måske i stedet for at sove 2 timers middagslur kun sove en time og den time han så mangler kunne han i stedet tage om aftenen - altså arbejde på at forlænge nattesøvnen med en time, så han kunne blive puttet en time tidligere end det er tilfældet lige nu.
I kan desværre ikke bare afkorte middagsluren og tro at jeres dreng så falder tidligere i søvn om aftenen. I stedet skal I forsøge at ændre på puttetidspunktet om aftenen. Lige nu er jeres dreng simpelthen ikke træt nok til at sove, når han bliver lagt i seng og han har derfor fået en rytme, en rutine med at sidde i sin seng og underholde inden han skal sove. Det skal I have brudt. I skal have skabt en rutine, hvor han er træt, når han bliver lagt og lære at forbinde det at skulle sove med træthed, og at overgive sig til søvnen inden for ca 15 minutter.
Måden man gør dette på er simpelthen ved at putte ham sent. I skal altså I nogle dage ikke putte ham før kl. er 21.30 hvor I ved han er parat til at sove. Stille og roligt skal I så putte ham tidligere og tidligere og man anbefaler normalt at flytte tiden med 15 minutter. Det vil sige starte med at putte ham kl. 21.30, så kl. 21.15, så kl. 21, så 20.45 osv. indtil I når det tidspunkt der for jer er ønskeligt og som passer i forhold til hans behov.
Samtidig - og det er meget vigtigt, må han jo så ikke begynde at indhente det forsømte om dagen, for så ændrer I ingenting. Han skal puttes til middagslur som han plejer, men luren om dagen skal gøres kortere. Han skal altså her vækkes af sin lur. Det betyder altså at han i en periode vil komme en lille smule i søvnunderskud, men netop det vil jo gøre ham ekstra træt og få ham til at mærke behovet for at komme i seng om aftenen og når han så samtidig lærer at det at falde i søvn betyder at man føler sig træt og lægger sig ned og sover inden for ca 15 minutter, så vil det hele forhåbentlig gå op i en højere enhed ...
Det tager tid af ændre på det indre ur, hvilket jo faktisk er det I skal, men det kan faktisk godt lade sig gøre. Det kræver dog at I får vuggestuen med på idéen så de ikke lader jeres dreng sove flere timer om dagen, for så nytter det ikke noget. Det kræver også at I selv er indstillet på det og forberedt på at I kan få en træt og pylret dreng sidst på eftermiddagen i en periode og så kan det være en god idé at ændre på tingene, hvis I har nogle sammenhængende fridage, ferie, eller lignende.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske