Putning igen, igen, igen ...

7. november 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Putning igen, igen, igen ...

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet vedr min drengs søvn og nu er det altså galt igen…. Jeg har læst nogle andre svar og kan se, at du skriver at børns søvnbehov ændrer sig og at søvnbehovet er forskelligt, men omvendt har jeg jo også læst at det er meget vigtigt at de små får søvn nok.

Han er nu 2 år og 1 måned, og er en kvik, glad og viljestærk lille dreng. I modsætning til vores ældste datter har han været meget ”mor-syg”/mor-afhængig, men er nu ved at finde ud af, at far også kan bruges. Han ved som sagt, hvad han vil, men han er også en følsom lille dreng, der har brug for meget nus og kropskontakt.

Vi har et fast nat-ritual med bad, tandbørstning og bog, som vi har haft i 1,5 år, så det kender han. Han sover stadig i sin tremmeseng i vores soveværelse – dels pga pladsmangel og dels pga at jeg stadig godt kan lide at have ham inden for ”høre-vidde”. Mange vil måske synes, at der er noget pjat, men jeg synes stadig han er ”for lille” til at ligge for sig selv… hvis han nu bliver syg eller lignende, eller vågner og er ked. Han har mareridt i perioder, og der er det også nemmest lige at kunne række en hånd ud og trøste.

Tilbage til søvnen – han elsker at få læst bog/bøger og protesterer altid over, når det er slut og han skal over i sin seng (ca kl. 20). Nogle aftener får han så ...

Annonce

... en bog eller bil med over og sidder så og leger med den i op til halvanden time! Vi prøver selvfølgelig at få ham til at ligge ned osv, men så bliver han ked af det, og ofte sover han først kl. 21.30 og vågner så af sig selv ved 6:30 tiden, og det lyder jo ikke af søvn nok. Han sover mellem 1-2 timer i vuggestuen.

Nogle gange vil han også over i min/vores seng og det får han så lov til. Han er også begyndt at ville ned i stuen igen, selvom vi er oppe ovenpå hos ham – enten i soveværelset eller går omkring og ordner ting (sidstnævnte får han dog ikke lov til). Hvad gør vi? Skal vi putte han senere? Men 21:30 lyder altså for sent. Det giver også store problemer med storesøsteren, som sover/skal sove kl. 20 for at være frisk, men hun synes jo, det er uretfærdigt, hvis han må være længere oppe.

Skal vi være mere konsekvente med, at når han er kommet over i sin egen seng, så kommer han ikke op igen? Synes bare, det er så svært, når han står og græder og strækker armene ud og skriger på ”mor neng” (og så synes jeg jo også det er hyggeligt at ligge og putte lidt ;-). Vi har også talt om at flytte dem på samme værelse snart, men det giver jo problemer, hvis de ikke sover samtidigt, så vil han jo holde hende vågen, så hvad gør vi med det (vi har ikke plads til at de kan få hvert sit værelse pt).

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig