Svar: I egen seng

14. august 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kernefamilie

Det er forskelligt hvor længe bør i 7 måneders alderen kan klare sig igennem uden mælk om natten. Man siger normalt mellem 5-7 timer, altså det der svarer til at han ammes kl. ca 23 og så derefter sover til kl. 05, måske kan han godt sove til 06 ... det må tiden et eller andet sted vise.

Samtidig tænker jeg dog også at det jo handler om at han skal have sit behov for mælk og mad dækket i løbet af dagen. Jo mere han indtager af sit behov i løbet af dag og aften, jo mere vil han kunne undvære om natten.

En plan for dagen til et 7-8 måneders barn kunne se således ud:

Tidlig morgen 05-06: Ammes i mors seng og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle eller lidt brødskorper at gnaske i. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og i takt med at han nærmer sig 8 måneder begynde med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) og lignende at øve sig på at tygge. Der gives fortsat mos ved siden af mad i stykker. Vand af kop.

Puttes til middagslur, evt med en flaske mme eller en kop mme, det kan også sagtens være at han kan undvære til mor kommer hjem.

Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden (appelsinbåde, melon, blommer, fersken, kiwi, nektarin og lignende blød frugt). ½ bolle med lidt smør, brødskorper, ost i stænger eller lignende at gnaske i. Vand af kop.

Kan evt ammes, når mor kommer hjem, ulempen ved dette er dog at den amning meget hurtigt tager pladsen op for den rigtige mad ...

Annonce

... ...

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og mere og mere mad i stykker, kogte blomkål og broccolibuketter i hånden, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv. Sovs af forskellig slags. Vand af kop.

Mange børn har i denne alder glæde af en portion godnatgrød som afslutning på dagen. Det afhænger naturligvis af hvor meget aftensmad han spiser.

Puttes til natten med amning kl. ca 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og sover så til næste morgen tidlig 05-07 ...

Hvis han vågner og har brug for mælk ved 5 tiden, så synes jeg et eller andet sted at det er okay. Han skal bare ikke begynde at flytte tiden frem, så klokken pludselig kun er 4 og så 3. Men netop det at få mælk tidlig morgen kl. 05, giver jo plads til morgengrøden. Ammes han først 6.30-7, så vil han sandsynligvis ikke kunne spise særlig meget grød og for at få sit mælkebehov dækket, så vil han have behov for mælk inden formiddagslur og det vil igen påvirke indtaget af mad til frokost ...

Det er rigtig fint at far tager over om natten. Far kan give ro, kærtegn, nærhed, vand osv. Alt andet end at amme og med den alder jeres dreng har og hvis I følger ovenstående plan, så behøver han umiddelbart ikke mælk om natten.

Bevar roen, indfør beroligende lyde som "shh" eller "sååå" så han stille og roligt lærer at kunne falde i søvn bare ved dette. Pas på med sut natten igennem, det er naturligt at han taber sin sut, når han sover og kæben slapper af, det betyder ikke at den automatisk skal i munden igen. Indfør evt. en substitut for brystet, det kan være en sutteklud eller en klud der dufter af mor som han kan putte med ved sit ansigt.

Rigtig meget held og lykke med det:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne