Svar: At bruge potten

17. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Signe

Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang med renlighedsfaserne og dermed er rigtig godt på vej. Det er dog helt almindeligt at børn bliver renlige med vandladning først og afføring senere, ligesom det også er meget almindeligt at børn blive renlige om dagen, men fortsat har behov for ble om natten.

Du har også fuldstændig ret i at din datter kan opleve det at skulle give slip på afføring som noget svært og som en del af sig selv. Derfor vil nogle børn have svært ved at give slip og lade afføringen komme ud, ligesom de vil have svært ved at acceptere at afføringen bliver skyllet ud i toilettet.

Det kan hjælpe hende med et toiletsæde eller en pottestol, hvor hun sidder lidt mere op eller sidder i hugstilling. Netop hugstilling gør det lettere at komme af med afføringen. Jeg ved ikke hvad form for potte i bruger, men I kunne evt. forsøge med en som giver en anden siddestilling ...

Derudover tænker jeg at det vil være vigtigt at du sørger for at hendes afføring ikke er for hård. Hvis hun gentagne gange tilbageholder sin afføring fordi hun ikke kan lide at skulle af med den på toilet eller potte, så kan det resultere i hård ...

Annonce

... mave og det vil så gøre det endnu sværere for hende at gå på potten.

Du kan give hende lidt laktulose, som blødgør afføringen, du kan også give hende lidt svesker, eller lidt A38 med lidt sveskemos, hvis hun f.eks. virker til at kunne lide det. Derudover skal du sørge for at hun drikker rigeligt og får fiberrig kost. Jo mere lind afføringen er, jo lettere er den at komme af med og jo flere gange hun dermed oplever at aflevere på potte jo bedre er det. Det er sandsynligvis netop det at hun skal presse, som hun vægrer sig lidt imod, den fornemmelse det giver og jo mere lind afføring, jo mindre modstand, jo mindre skal der til for at det kommer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Min tanke er altså at I skal fortsætte som hidtil, opmuntre og motivere hende til at forsøge, fortælle hende at hun skal prøve at slå en prut, når hun sidder på potten - når hun presser for at slå en prut, så kommer der måske nogle gange lidt afføring med ud og hun lærer at det ikke er farligt. Og så skal I sørge for via kosten at gøre afføringen så lind at det ikke virker ubehageligt for hende at komme af med den.

Fortsat held og lykke med hende og tak for dine søde ord til mig. Rigtig god sommer til jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder