Svar: At bruge potten
17. juni 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Signe
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang med renlighedsfaserne og dermed er rigtig godt på vej. Det er dog helt almindeligt at børn bliver renlige med vandladning først og afføring senere, ligesom det også er meget almindeligt at børn blive renlige om dagen, men fortsat har behov for ble om natten.
Du har også fuldstændig ret i at din datter kan opleve det at skulle give slip på afføring som noget svært og som en del af sig selv. Derfor vil nogle børn have svært ved at give slip og lade afføringen komme ud, ligesom de vil have svært ved at acceptere at afføringen bliver skyllet ud i toilettet.
Det kan hjælpe hende med et toiletsæde eller en pottestol, hvor hun sidder lidt mere op eller sidder i hugstilling. Netop hugstilling gør det lettere at komme af med afføringen. Jeg ved ikke hvad form for potte i bruger, men I kunne evt. forsøge med en som giver en anden siddestilling ...
Derudover tænker jeg at det vil være vigtigt at du sørger for at hendes afføring ikke er for hård. Hvis hun gentagne gange tilbageholder sin afføring fordi hun ikke kan lide at skulle af med den på toilet eller potte, så kan det resultere i hård mave og det vil så gøre det endnu sværere for hende at gå på potten.
Du kan give hende lidt laktulose, som blødgør afføringen, du kan også give hende lidt svesker, eller lidt A38 med lidt sveskemos, hvis hun f.eks. virker til at kunne lide det. Derudover skal du sørge for at hun drikker rigeligt og får fiberrig kost. Jo mere lind afføringen er, jo lettere er den at komme af med og jo flere gange hun dermed oplever at aflevere på potte jo bedre er det. Det er sandsynligvis netop det at hun skal presse, som hun vægrer sig lidt imod, den fornemmelse det giver og jo mere lind afføring, jo mindre modstand, jo mindre skal der til for at det kommer.
Min tanke er altså at I skal fortsætte som hidtil, opmuntre og motivere hende til at forsøge, fortælle hende at hun skal prøve at slå en prut, når hun sidder på potten - når hun presser for at slå en prut, så kommer der måske nogle gange lidt afføring med ud og hun lærer at det ikke er farligt. Og så skal I sørge for via kosten at gøre afføringen så lind at det ikke virker ubehageligt for hende at komme af med den.
Fortsat held og lykke med hende og tak for dine søde ord til mig. Rigtig god sommer til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske