Brev:
Vuggestue og søvnbehov
17. juni 2008
Alder:
21 mdr.
Vuggestue og søvnbehov
Kære helen.
Ja, der bliver nok aldrig helt styr på det!
Min søde datter er nu 21 måneder, og der er helt kuk i dagsrytmen. Eller er der? I hvert fald har hun tilsyneladende besluttet sig for, at man ikke længere skal sove om dagen. Det synes jeg er helt vildt! Kan det ikke være farligt for sådan en lille en?!?
Det hele gik fint indtil for ca. 2 uger siden. Så begyndte hun pludselig at vågne skrigende op om natten. Vi tog os selvfølgelig af hende, puttede med hende osv., men hun var stort set umulig at få til at sove igen. Og om dagen kæmpede vi næsten lige så meget.
Nu har hun i nogle dage nægtet at sove, når hun bliver lagt i vuggestuen kl. 12. Da hun sover indendørs (vil ikke ligge alene i barnevogn dernede), kan de ikke putte hende senere. Til gengæld sover vi lidt bedre om natten, selvom det visse døgn kun bliver til 10 timer. Jeg har prøvet at gi hende en halv time, når hun bliver hentet kl. 15, og det fungerer sådan set ok, men hun er ikke altid lige villig til at falde i søvn.
Vi putter hende kl. 20 om aftenen. Det er meget forskelligt, hvor længe hun sover, og hun sover aldrig igennem.
Nu er der sket det, at jeg er blevet tilbudt et fuldtidsjob. Indtil nu har jeg sagt nej, og sagde mit job op efter barsel, fordi vi sover så dårligt. Men økonomien halter jo noget, og jeg vil også gerne igang.
MEN ER DET SYND FOR BARNET? Hvis hun slet ikke vil sove i vuggestuen, er hun jo fuldstændig færdig, hvis hun skal hentes senere end kl. 15. Og af og til vil jeg være nødt til at vække hende for at kunne nå på arbejde.
Har du et forslag til, hvordan vi kan få dagene til at fungere, hvis min datter skal være i vuggestuen fx til kl. 16? Det er et problem for mig at strukturere, fordi jeg efterhånden er så grundigt træt.
Har du nogensinde hørt om at så små børn droppede middagsluren? Tror du en dagpleje vil være en bedre løsning for hende, der må børnene vel sove når de vil?
På forhånd tak for hjælpen!
Kærlig hilsen fra
Træt mor!