Brev:
At bruge potten
17. juni 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
At bruge potten
Hej Helen,
- så fik jeg endelig meldt mig ind her; det er en rigtig dejlig side med masser af nyttig og virkelig aktuel info for vores lille families vedkommende :) Jeg glæder mig meget til at bruge siden endnu mere som medlem!
Mit spørgsmål til dig går på, at vores datter, som fylder tre om en måned, er begyndt at 'træne' på potten. Hun har faktisk i i hvert fald et halvt år været god til at bruge den om aftenen, hvor hun somme tider har rendt med bar rumpe. Og hun har altid været interesseret og selv foreslået, hun kunne tisse på potten.
Nu er vi begyndt at tage bleen af om morgenen (vi har ferie), og hun har ingen problemer haft med at bruge potten, når hun skal tisse. Ikke et eneste uheld. Hun har heller ingen problemer med at mærke, hvornår hun skal noget, men hun vil ikke andet end tisse på potten. Hvilket nogle gange nu er resulteret i, hun har lavet i bukserne. Hun kommer og siger det, og jeg har sagt til hende, hun gerne må få ble på, hvis hun kan mærke, hun skal 'lave bæ' (hendes ordvalg) og ikke vil på potten. Det vil hun ikke, så måske skal jeg bare gi' hende ble på de gange i løbet af dagen, jeg ved, hun gør det? Uden at snakke om det?
Vi er lige startet, så vi tager det helt roligt, jeg vil bare gerne hjælpe hende til at blive tryg ved at bruge potten hver gang.
Jeg har engang læst, børn kan føle lidt angst over, der er noget, der forlader kroppen på den måde, er det dét, hun oplever? Hun sætter sig nogle gange på potten, men fortryder så og vil ikke alligevel, og det er aldrig, når hun kun skal tisse. Når hun har uheld, siger vi bare 'nå' og 'pyt med det' og tørrer op og giver hende rent på, og så er det dét.
Hvordan gør vi hende tryg? Det er sket et par gange, hun har fået lavet i potten, men det har helt tydeligt været et uheld fra hendes side, og hun synes ikke, det er så spændende. Til gengæld er hun glad, når hun har tisset :)
Venlig Hilsen
Signe