At bruge potten

17. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

At bruge potten

Hej Helen,

- så fik jeg endelig meldt mig ind her; det er en rigtig dejlig side med masser af nyttig og virkelig aktuel info for vores lille families vedkommende :) Jeg glæder mig meget til at bruge siden endnu mere som medlem!

Mit spørgsmål til dig går på, at vores datter, som fylder tre om en måned, er begyndt at 'træne' på potten. Hun har faktisk i i hvert fald et halvt år været god til at bruge den om aftenen, hvor hun somme tider har rendt med bar rumpe. Og hun har altid været interesseret og selv foreslået, hun kunne tisse på potten.

Nu er vi begyndt at tage bleen af om morgenen (vi har ferie), og hun har ingen problemer haft med at bruge potten, når hun skal tisse. Ikke et eneste uheld. Hun har heller ingen problemer med at mærke, hvornår hun skal noget, men hun vil ikke andet end tisse på potten. Hvilket nogle gange nu er resulteret i, hun har lavet i bukserne. Hun kommer og siger det, og jeg har sagt til hende, hun gerne må få ble ...

Annonce

... på, hvis hun kan mærke, hun skal 'lave bæ' (hendes ordvalg) og ikke vil på potten. Det vil hun ikke, så måske skal jeg bare gi' hende ble på de gange i løbet af dagen, jeg ved, hun gør det? Uden at snakke om det?

Vi er lige startet, så vi tager det helt roligt, jeg vil bare gerne hjælpe hende til at blive tryg ved at bruge potten hver gang.

Jeg har engang læst, børn kan føle lidt angst over, der er noget, der forlader kroppen på den måde, er det dét, hun oplever? Hun sætter sig nogle gange på potten, men fortryder så og vil ikke alligevel, og det er aldrig, når hun kun skal tisse. Når hun har uheld, siger vi bare 'nå' og 'pyt med det' og tørrer op og giver hende rent på, og så er det dét.

Hvordan gør vi hende tryg? Det er sket et par gange, hun har fået lavet i potten, men det har helt tydeligt været et uheld fra hendes side, og hun synes ikke, det er så spændende. Til gengæld er hun glad, når hun har tisset :)

Venlig Hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.