Svar: Pottetræning og skilsmisse
10. juni 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Linda
Trods Julies unge alder, så lyder hun faktisk til at være begyndt med lidt renlighed og således være igang med en af faserne. Det er nemlig sådan at renlighed har forskellige faser.
Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen, herefter fortæller barnet at nu laver det i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Det er altså også vigtigt at man holder øje med, hvor barnet er henne i denne udvikling. Hvor bevidst er barnet om at det tisser og laver noget i bleen. Og Julie lyder til at være kommet til første fase, hvor hun kommer og fortæller at hun har lavet i bleen.
Samtidig lyder det også som om at hun så småt er ved at blive opmærksom på når hun laver - gælder det også når hun skal tisse? Hvis hun ligesom gør tegn til at skulle tisse og du kan se det på hende og hun viser interesse for potte eller toiletsæde, så må du gerne opfordre hende til at komme på toilettet. Men hvis hun, som du skriver, siger nej til at forsøge så skal dette naturligvis respekteres, så er hun ikke parat.
Renlighed er en proces og noget barnet fysiologisk skal modnes til. Et godt tegn til at man kan forsøge er hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, men hun skal naturligvis også virke parat og vise interesse for at smide bleen og sidstnævnte lyder til at være tilfældet hos jer. Som sagt er din datter endnu ikke særlig gammel og det er lidt usædvanligt, hvis hun allerede bliver renlig nu - de fleste børn er ikke fysiologisk parate før 3 års alderen ...
Jeg tør derfor ikke love dig at din datter allerede bliver renlig til sommer, sandsynligheden for at det først bliver til næste sommer er stor. Samtidig tænker jeg også at det at I skal skilles og din datters hverdag trods alt kommer til at ændres - det er måske ikke det bedste tidspunkt at træne renlighed på ... Når man træner renlighed så er det en god idé at der ikke sker andre store omvæltninger i ens liv ...
Der er også forskel på om hun fornemmer at hun skal tisse eller om det er afføringen der presser på at hun kan mærke ...
Med hensyn til samvær med sin far, så tænker jeg at det naturligvis er vigtigt at de to har kontakt og at hun kender sin far - men hvis han ikke er interesseret, så er det sådan det er og det er helt fint. Jeg kan ingen problemer se i at de kun er sammen i ferier og på helligdage og en gang imellem, når det passer - det synes jeg faktisk kan være et plus fremfor at hun skal bo skiftevis hos den ene og den anden. Det er helt klart godt for din datter at hun kun har en base at skulle forholde sig til. Og det gør det alt andet lige noget nemmere, hvis der kun er en forældre der skal tage de overordnede beslutninger i hverdagen omkring jeres trods alt fælles datter.
Det er sådan at børn har brug for det der hedder tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.
Hos jer lyder det som om at du altid har været primær omsorgsperson og det vil du stadig være. Far har ikke været meget hjemme og det lyder for mig som om at far har funktion som en sekundær omsorgsperson - hvilket han jo fortsat kan fungere som. Der vil som du skriver, således ikke være så stor forandring for Julie og det er jo faktisk rigtig godt.
Så selvom det er en hård proces for måske især dig, så vil det at du er der, er roligt nærværende og tilstede for din datter være det vigtigste og på den måde får du redet hende helskindet igennem det hele:o)
Jeg håber ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat med det hele og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske