Svar: Pottetræning og skilsmisse

10. juni 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Linda

Trods Julies unge alder, så lyder hun faktisk til at være begyndt med lidt renlighed og således være igang med en af faserne. Det er nemlig sådan at renlighed har forskellige faser.

Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen, herefter fortæller barnet at nu laver det i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Det er altså også vigtigt at man holder øje med, hvor barnet er henne i denne udvikling. Hvor bevidst er barnet om at det tisser og laver noget i bleen. Og Julie lyder til at være kommet til første fase, hvor hun kommer og fortæller at hun har lavet i bleen.

Samtidig lyder det også som om at hun så småt er ved at blive opmærksom på når hun laver - gælder det også når hun skal tisse? Hvis hun ligesom gør tegn til at skulle tisse og du kan se det på hende og hun viser interesse for potte eller toiletsæde, så må du gerne opfordre hende til at komme på toilettet. Men hvis hun, som du skriver, siger nej til at forsøge så skal dette naturligvis respekteres, så er hun ikke parat.

Renlighed er en proces og noget barnet fysiologisk skal modnes til. Et godt tegn til at man kan forsøge er hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, men hun skal naturligvis også virke parat og vise interesse for at smide bleen og sidstnævnte lyder til at være tilfældet hos jer. Som sagt er din datter endnu ikke særlig gammel og det er lidt usædvanligt, hvis hun allerede bliver renlig nu - de fleste børn er ikke fysiologisk parate før 3 års alderen ...

Jeg tør derfor ikke love dig at din datter allerede bliver renlig til sommer, sandsynligheden for at det først bliver til næste sommer er stor. Samtidig tænker jeg også at det at I skal skilles og din datters hverdag trods alt kommer til at ændres - det er måske ikke det bedste tidspunkt at træne renlighed på ... Når man træner renlighed så er det en god idé at der ikke sker andre store omvæltninger i ens liv ...

Der er også forskel på om hun fornemmer at hun skal tisse eller om det er afføringen der presser på at hun kan mærke ...

Med hensyn til ...

Annonce

... samvær med sin far, så tænker jeg at det naturligvis er vigtigt at de to har kontakt og at hun kender sin far - men hvis han ikke er interesseret, så er det sådan det er og det er helt fint. Jeg kan ingen problemer se i at de kun er sammen i ferier og på helligdage og en gang imellem, når det passer - det synes jeg faktisk kan være et plus fremfor at hun skal bo skiftevis hos den ene og den anden. Det er helt klart godt for din datter at hun kun har en base at skulle forholde sig til. Og det gør det alt andet lige noget nemmere, hvis der kun er en forældre der skal tage de overordnede beslutninger i hverdagen omkring jeres trods alt fælles datter.

Det er sådan at børn har brug for det der hedder tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hos jer lyder det som om at du altid har været primær omsorgsperson og det vil du stadig være. Far har ikke været meget hjemme og det lyder for mig som om at far har funktion som en sekundær omsorgsperson - hvilket han jo fortsat kan fungere som. Der vil som du skriver, således ikke være så stor forandring for Julie og det er jo faktisk rigtig godt.

Så selvom det er en hård proces for måske især dig, så vil det at du er der, er roligt nærværende og tilstede for din datter være det vigtigste og på den måde får du redet hende helskindet igennem det hele:o)

Jeg håber ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat med det hele og knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.