Pottetræning og skilsmisse

10. juni 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Pottetræning og skilsmisse

Hej Helen

Julie er nu kommet så langt i sin udvikling, at hendes dagplejemor siger, det kunne være tid til at blive renlig.

Julie er endnu ikke to år (19. juli), men hun er langt fremme på andre områder, så det kan da godt tænkes, det er tid.

Hun kommer og fortæller, når hun har lavet stort og hiver ud i bleen. Ofte fortæller hun også, når hun tisser eller har tisset.

Som vi har "talt" om tidligere, har hun været meget interesseret i toilettet og brugen af det, men det er aftaget noget på det sidste.

Men hvis hun er så langt som klar til pottetræning, hvordan griber jeg det så an? Det er tydeligt at se, når hun skal lave stort. Skal jeg tage hende ud på potten der, eller? Skal jeg regelmæssigt sætte hende der for at tisse? Hvis ja, hvor ofte?

Når jeg skifter hende lige nu og siger til hende, at man jo tisser/laver på potten, så siger hun "nej". Men alligevel synes hun, det er spændende at sidde på potten (jeg sætter hende der ikke selv, hun sætter sig nogle gange på den, når jeg er på toilettet).

Julie har fået for vane at tage sin bukser, trusser og ble af - altid i skjul. Jeg har egentlig ment, at det var et spørgsmål om udvikling: Altså se mor, jeg kan tage mit tøj af selv. Dagplejemoren mener, det kunne tænkes, bleen genererer hende, men der er ikke andre tegn på dette.

Jeg havde forestillet mig, at den egentlige pottetræning (hvis aktuel) skulle foregå i vores sommerferie i juli.

Noget andet, og måske mere alvorligt, er, at Julies far og jeg skal skilles. Det er selvfølgelig sørgeligt, men jeg tænker ikke umiddelbart, at det påvirker Julie alt for meget, da hun heldigvis har ...

Annonce

... den alder, hun nu har.

Indtil vores hus er solgt, så forbliver Julie og jeg i huset (og der kan som bekendt gå langt tid), og det er meningen, jeg vil bosætte mig i nærområdet, og at Julie ikke skal skifte dagpleje (hun er lige skiftet pga barsel).

Julie har alle dage været vant til, at hendes far var meget fraværende pga arbejde, så på den vis, så er der ikke meget, der er anderledes. Mor har faktisk mere energi og overskud nu.

Og så alligevel. Det er lige som om, Julies far glemmer hende. De dage, hvor han endelig er her (og han er velkommen, alt det han vil), så er han mere legekammerat end far for hende. Med det mener jeg, at han ikke deltager i opdragelsen af hende eller lign. Han bliver hurtigt træt af hende og overlader hende derefter til hende selv, selvom hun tydeligvis har brug for hans selskab. Det bekymrer mig meget, og der er ingen ændring fra hans side, trods jeg har fortalt ham det, og han selv kan se det.

På længere sigt er han ikke interesseret i fast samvær med hende. Han forestiller sig, at han skal komme forbi et par timer, når han har tid til det. Men derudover ikke noget. Personligt så er hun jo mit hjertebarn og jeg vil selvfølgelig helst ikke undvære hende. Men objektivt set, så er det altså ikke meget hun får med ham at gøre. Så hvordan får jeg redde hende helskindet igennem dette her?

Heldigvis har Julie sine morforældre og moster (med familie) tæt på, og hun er meget knyttet til dem - især morfar.

Med hensyn til pottetræning, så burde det vel kunne lade sig gøre nu (hvis hun er parat), når hun ikke mærker forandringer, eller hvordan er det?

Med venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder