Brev:
Pottetræning og skilsmisse
10. juni 2008
Alder:
21 mdr.
Pottetræning og skilsmisse
Hej Helen
Julie er nu kommet så langt i sin udvikling, at hendes dagplejemor siger, det kunne være tid til at blive renlig.
Julie er endnu ikke to år (19. juli), men hun er langt fremme på andre områder, så det kan da godt tænkes, det er tid.
Hun kommer og fortæller, når hun har lavet stort og hiver ud i bleen. Ofte fortæller hun også, når hun tisser eller har tisset.
Som vi har "talt" om tidligere, har hun været meget interesseret i toilettet og brugen af det, men det er aftaget noget på det sidste.
Men hvis hun er så langt som klar til pottetræning, hvordan griber jeg det så an? Det er tydeligt at se, når hun skal lave stort. Skal jeg tage hende ud på potten der, eller? Skal jeg regelmæssigt sætte hende der for at tisse? Hvis ja, hvor ofte?
Når jeg skifter hende lige nu og siger til hende, at man jo tisser/laver på potten, så siger hun "nej". Men alligevel synes hun, det er spændende at sidde på potten (jeg sætter hende der ikke selv, hun sætter sig nogle gange på den, når jeg er på toilettet).
Julie har fået for vane at tage sin bukser, trusser og ble af - altid i skjul. Jeg har egentlig ment, at det var et spørgsmål om udvikling: Altså se mor, jeg kan tage mit tøj af selv. Dagplejemoren mener, det kunne tænkes, bleen genererer hende, men der er ikke andre tegn på dette.
Jeg havde forestillet mig, at den egentlige pottetræning (hvis aktuel) skulle foregå i vores sommerferie i juli.
Noget andet, og måske mere alvorligt, er, at Julies far og jeg skal skilles. Det er selvfølgelig sørgeligt, men jeg tænker ikke umiddelbart, at det påvirker Julie alt for meget, da hun heldigvis har den alder, hun nu har.
Indtil vores hus er solgt, så forbliver Julie og jeg i huset (og der kan som bekendt gå langt tid), og det er meningen, jeg vil bosætte mig i nærområdet, og at Julie ikke skal skifte dagpleje (hun er lige skiftet pga barsel).
Julie har alle dage været vant til, at hendes far var meget fraværende pga arbejde, så på den vis, så er der ikke meget, der er anderledes. Mor har faktisk mere energi og overskud nu.
Og så alligevel. Det er lige som om, Julies far glemmer hende. De dage, hvor han endelig er her (og han er velkommen, alt det han vil), så er han mere legekammerat end far for hende. Med det mener jeg, at han ikke deltager i opdragelsen af hende eller lign. Han bliver hurtigt træt af hende og overlader hende derefter til hende selv, selvom hun tydeligvis har brug for hans selskab. Det bekymrer mig meget, og der er ingen ændring fra hans side, trods jeg har fortalt ham det, og han selv kan se det.
På længere sigt er han ikke interesseret i fast samvær med hende. Han forestiller sig, at han skal komme forbi et par timer, når han har tid til det. Men derudover ikke noget. Personligt så er hun jo mit hjertebarn og jeg vil selvfølgelig helst ikke undvære hende. Men objektivt set, så er det altså ikke meget hun får med ham at gøre. Så hvordan får jeg redde hende helskindet igennem dette her?
Heldigvis har Julie sine morforældre og moster (med familie) tæt på, og hun er meget knyttet til dem - især morfar.
Med hensyn til pottetræning, så burde det vel kunne lade sig gøre nu (hvis hun er parat), når hun ikke mærker forandringer, eller hvordan er det?
Med venlig hilsen
Linda