Svar: Hvordan kan han smide bleen

3. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Banditternes mor

Jeg kan godt forstå du synes det efterhånden er lidt besværligt med to blebørn og jeg kan også godt forstå at du synes din dreng på 2,8 år pludselig virker meget stor - sådan er det, når man får en lille ny på puslebordet.

Men det ændrer dog ikke ved at renlighed er en proces og noget jeres dreng fysiologisk skal modnes til. Det er altså ikke kun et spørgsmål om at han skal ville, men også et spørgmål om at være fysisk parat.

Et godt tegn til at man kan forsøge er hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, men han skal naturligvis også virke parat og vise interesse for at smide bleen og det bedste udgangspunkt er faktisk, hvis han selv kommer og siger at han gerne vil have bleen af.

Ellers har jeg den holdning at det er langt bedre at beholde bleen på, overgå til 'ble-bukser' som kan trækkes op og ned som et par underbukser og så i stedet for at skifte ble, så forsøger man at lave en aftale med barnet om at gå på toilettet inden man f.eks. kører ud at handle, inden man løber ud og leger osv.

For mig at se er det langt bedre at have succes med en tør ble og blive rost for dette end at fjerne bleen og opleve nederlag med våde bukser- også selvom man har 10 par bukser at skifte med. Jeg er derfor ikke tilhænger af at man tager bleen for tidligt af, men synes at man i stedet skal prøve at motivere barnet til at komme på toilettet og at bleen således holdes tør. Hvis barnet så selv siger at det gerne vil prøve at have bleen af, så er det kun fint og den opfordring skal man så følge.

Man kan godt i denne sommervarme tage bleen af som I har gjort og lade jeres dreng løbe med bar numse. Det vil gøre at han bliver opmærksom på at han skal tisse, han kan se at ...

Annonce

... vandet komme ud og han kan mærke og fornemme, hvordan det føles at tisse - små signaler han skal blive opmærksom på og reagere på. At løbe rundt uden ble kan således hjælpe ham med at blive opmærksom og det er fint - han er godt igang med dette. Det er her også rigtig fint at I så hjælper ham med potte eller wc, når han pludselig fornemmer at han skal tisse.

Men ellers har renlighed flere faser og det er her vigtigt at I holder øje med faserne og ikke presser noget igennem, som han ikke er nået til. I første fase kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen. I anden fase fortæller barnet at nu laver det i bleen og i sidste fase, når barnet at sige til lige inden. Det er altså også vigtigt at man holder øje med, hvor barnet er henne i denne udvikling. Hvor bevidst er barnet om at det tisser og laver noget i bleen.

Jeres dreng lyder ikke til at være helt klar endnu, men lyder til at være rigtig godt igang. Hjælp ham med toilettider, giv ham succes med en tørble-oplevelse, lad ham rende rundt uden for uden ble, når det passer og når han fornemmer "nu skal jeg tisse" så hurtigt ind på potte eller toilet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han er lige på grænsen i faserne og det lyder som om at han mest er i fase to - det hvor han fortæller at han tisser. Han har ikke helt nået at sige til inden og det er der I skal hjælpe ham "jeg tisser mor" - "skynd dig at kom, ind på toilettet", så han finder ud af at det er det han skal, når han mærker han skal tisse.

Lad være at fortælle ham at det er ulækkert, han skal ikke væmmes ved sig selv. Det skal være helt naturligt og almindeligt at have vandladning og afføring - ikke noget han skal skamme sig over:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet lidt videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder