Svar: Tisser stadig i bukserne
28. marts 2008
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Sarah
Jeg synes I skal bede jeres læge om at få en henvisning til børneafdelingen eller til en urolog, som skal vurdere hvorvidt jeres drengs forhudsforsnævring giver ham vandladningsproblemer. Det er helt oplagt at tænke på en sammenhæng her og jeg synes det er rigtig synd, at jeres dreng skal tisse i bukserne og få de nederlag, som dette fører med sig, af en grund, som han slet ikke kan gøre for og som man måske kan gøre noget ved. Jeg synes det skal vurderes af en specialist - en læge med forstand på urinvejene.
Jeg tænker også at I skal tale med jeres dreng om muligheden for at få en ble på igen. I kan købe buksebleer, som er ligesom underbukser der kan trækkes op og ned. Han er så gammel nu, at det alt andet lige må genere ham selv, at tisse i flyverdragten og på sofaen - jeg tror ikke han selv synes det er rart. En ble vil gøre at han undgår disse uheld. Han skal naturligvis fortsat gå på toilettet, opfordres til det inden I tager nogen steder, når han står op, går i seng osv. så han får en helt naturlig rutine omkring det at tisse. Det er ikke meningen at han skal tisse i bleen. Men den kan give ham den ekstra sikkerhed og så vil det hjælpe på hans selvværd, at han ikke gør sig våd flere gange dagligt og har han så en tør ble, så opleves dette jo også som en succes.
Så mit råd er derfor at I tilbyder jeres dreng at få en ble på igen og så får en henvisning til en læge med speciale i urologi, som må vurdere, hvorvidt man skal behandle jeres dreng.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske