Brev:
Vitaminer, flaske, vuggestuestart, temperament og urolig nattesøvn
28. marts 2008
Alder:
13 mdr.
Hej Helen
Cecilie er knap 13 mdr. nu, og jeg undrer mig over at man ikke skal supplere hendes kost med vitaminer. Det gør man jo når de bliver lidt ældre, hvorfor egentlig ikke fra nu?
Hun får dog en alsidig kost, men ligesom med D-vitamin der var vigtigt det første år, må specielt vitamintilskud være vigtigt, når man begynder at trappe ned af MME?
Som jeg til min skræk læste i en anden besvarelse til en mor her på nettet, skriver du, at efter de er fyldt et år skal de været trappet helt ud af flasken.
Det er Cecilie ikke. Hun får ml. 3-4 flasker dagligt lavet på 120ml vand. Den sidste kan dog være erstattet af vælling inden hun skal i seng og sove. Grunden til at hun får disse flasker er, at hun ikke drikker meget vand eller mælk fra kop endnu. Det er altså stadig leg for hende. Så det er en måde vi sikrer os at hun får den væske hun behøver.
Men hvis det er på tide at trappe ud, over hvor lang tid vil du så foreslå vi skal gøre det? Formiddagsflasken forsøger vi at springe over nu hvor hun starter i vuggestue, så den vane bliver erstattet af en ny. Godnat-flasken syns vi er meget vigtig, men hvor længe kan man fortsætte med den?
Hvor vigtig er afleveringsrytmer for så små størrelser? Jeg overvejer nemlig at aflevere hende 1½ time tidligere en til to morgener om ugen, for at jeg kan få tid til at træne, som jeg savner, og kan mærke jeg har brug for. Vil det mon forvirre hende at opleve forskellige rytmer nu her i starten?
Eller vil det være bedre at hente hende den tid senere på eftermiddagen, for så er hun der jo allerede kan man sige….
Hvad gør man ved en urolig nattesøvn. Hun har 2 faser i løbet af natten, hvor hun tumler frem og tilbage i sengen, og får lagt sig ovenpå dynen. Og netop nu hvor hun har været småsyg og forkølet, er vi ekstra obs på at hun er dækket til med dynen. Det betyder bare at en af os får en rigtig dårlig nattesøvn, for vi må dække hende til 6-7 gange på en nat. Har du en smart løsning på problemet?
Mht. temperament, så er både Mor og datter indehaver af et godt temperament. Jeg prøver dog bevidst at styre mit, men det lykkes altså ikke så godt i nogle perioder. Lige nu er vi inde i en fase hvor hun er meget Morsyg, og det er pænt anstrengende ind imellem. Nogle gange får jeg råbt af hende, fordi min tålmodighed er sluppet op. Nogle gange oplever jeg at det er i orden, men andre gange får jeg lidt dårlig samvittighed.
Jeg er desuden inde i en periode hvor jeg tumler med nogle problemer med mig selv og fremtid, så jeg er lettere at vælte, og det mærker hun jo nok. Men jeg kan jo ikke være anderledes, og hun skal jo også mærke/forstå hvornår min grænse er nået. Det er rigtig svært synes jeg, for hvor ville jeg jo bare ønske nogle gange at jeg kunne bevare roen og overblikket, så jeg kunne tale roligt til hende, men i pressede situationer går al glansen af. Er det almindeligt at være sådan, at reagere sådan?
Det var så alle mine spørgsmål for denne gang,
Kærlig hilsen
Cecilies Mor