Svar: Insisterer på bleskift
13. marts 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Louise
Det lyder umiddelbart som om din datter er igang med at finde ud af hvordan hun fungerer - at der kommer noget ud af hende og det skal hun lære at forholde sig til. Jeg får fornemmelsen af at hun endnu ikke rigtigt helt kan kende forskel på, hvorvidt der er afføring i bleen eller om hun f.eks. har afføringstrang eller måske har slået en prut.
Jeg synes som udgangspunkt at du skal bruge buksebleer, som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Det vil gøre det lettere at skifte bleen, når der ikke er noget i, men du vil også kunne vise hende at bleen er tom og tør - fin ren ble. Hvis det er om natten hun vågner og i næsten søvne beder om en anden ble, så synes jeg bare du skal skifte den, så hun kan sove roligt videre. Men om dagen synes jeg du skal prøve at opfordre hende til at komme på toilettet/potten. Hvis hun vil have bleen af, så kan det jo godt handle om at hun fornemmer at der er noget på vej og du skal måske gribe dette som et signal om at forsøge at sidde på toilettet. Så kommer der måske en prut, en tissetår eller noget andet og du kan så rose hende for det og på den måde stille og roligt gøre hende opmærksom på, hvad det er hun fornemmer og hvornår hun så skal reagere - lære at sige til.
Det er naturligvis vigtigt at du finder ud af om det er sådan tingene hænger sammen. Hvis hun bare vil have bleen af, rende lidt rundt med bar numse eller lignende så er det også okay. Hvis hun gør det i et forsøge på at se, hvor langt du vil gå, hvor din grænse af, så skal du naturligvis holde fast og ikke vedblive at skifte bleen igen og igen og igen og igen... Så må hun blive frustreret og sur, følelsen af frustration skal hun også lære at tackle. Men jeg tænker som sagt at det godt kan handle om hendes spirende fornemmelse for at der er noget på vej og at du derfor godt kan forsøge om du kan opmuntre hende til toilet/pottebesøg, når hun beder om at få bleen af - også selvom hun lige har fået en ny ble på.
Så når hun har fået en ny ble på og kort tid efter insisterer på at få den af, så siger du "skal du have bleen af, så må du lige ud og sidde på toilettet" - følger hende på badeværelset. Trækker bleen af hende, lader hende sidde på toilettet (toiletsæde/potte) og når hun så er klar, så får hun bleen på igen.
Du skal altså finde ud af hvornår det er relevant at sætte grænsen og holde fast i dit nej, og hvornår du kan følge hende og bruge hendes protest mod bleen til at forsøge lidt renlighed. Håber dette hjælper dig videre på vej, forsat held og lykke, rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske