Svar: Insisterer på bleskift

13. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Louise

Det lyder umiddelbart som om din datter er igang med at finde ud af hvordan hun fungerer - at der kommer noget ud af hende og det skal hun lære at forholde sig til. Jeg får fornemmelsen af at hun endnu ikke rigtigt helt kan kende forskel på, hvorvidt der er afføring i bleen eller om hun f.eks. har afføringstrang eller måske har slået en prut.

Jeg synes som udgangspunkt at du skal bruge buksebleer, som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Det vil gøre det lettere at skifte bleen, når der ikke er noget i, men du vil også kunne vise hende at bleen er tom og tør - fin ren ble. Hvis det er om natten hun vågner og i næsten søvne beder om en anden ble, så synes jeg bare du skal skifte den, så hun kan sove roligt videre. Men om dagen synes jeg du skal prøve at opfordre hende til at komme på toilettet/potten. Hvis hun vil have bleen af, så kan det jo godt handle om at hun fornemmer at der er noget på vej og du skal måske gribe dette som et signal om at forsøge at sidde på toilettet. Så kommer der måske en prut, en tissetår eller noget andet og du kan så rose hende for det og på den måde stille og roligt gøre hende opmærksom på, hvad det er hun fornemmer og hvornår hun så skal reagere - lære at sige til.

Det er naturligvis vigtigt ...

Annonce

... at du finder ud af om det er sådan tingene hænger sammen. Hvis hun bare vil have bleen af, rende lidt rundt med bar numse eller lignende så er det også okay. Hvis hun gør det i et forsøge på at se, hvor langt du vil gå, hvor din grænse af, så skal du naturligvis holde fast og ikke vedblive at skifte bleen igen og igen og igen og igen... Så må hun blive frustreret og sur, følelsen af frustration skal hun også lære at tackle. Men jeg tænker som sagt at det godt kan handle om hendes spirende fornemmelse for at der er noget på vej og at du derfor godt kan forsøge om du kan opmuntre hende til toilet/pottebesøg, når hun beder om at få bleen af - også selvom hun lige har fået en ny ble på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så når hun har fået en ny ble på og kort tid efter insisterer på at få den af, så siger du "skal du have bleen af, så må du lige ud og sidde på toilettet" - følger hende på badeværelset. Trækker bleen af hende, lader hende sidde på toilettet (toiletsæde/potte) og når hun så er klar, så får hun bleen på igen.

Du skal altså finde ud af hvornår det er relevant at sætte grænsen og holde fast i dit nej, og hvornår du kan følge hende og bruge hendes protest mod bleen til at forsøge lidt renlighed. Håber dette hjælper dig videre på vej, forsat held og lykke, rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder