Brev:
Insisterer på bleskift
13. marts 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Insisterer på bleskift
Kære Helen
Jeg har en datter på 2 år og 9 mdr, der lige er begyndt i børnehave for en uge siden.
Hun bruger ble, men vi bruger potten hver aften inden badet, og ind i mellem om morgenen, hvis bleen er tør efter natten. Hun går for sig selv, når hun har afføring og vil ikke have, at vi taler til hende eller kigger på hende. Hun er glad for at komme i børnehaven, men er meget pylret og græder, når hun kommer hjem, og sover også dårligt om natten.
Hun er de sidste to nætter vågnet midt nat og har grædt og insisteret på, at jeg skal skifte hende. Hun bliver hysterisk og fortvivlet, når jeg siger nej, og jeg har hver gang endt med at skifte hende. Her til morgen, da hun lige har fået en ren ble på, vil hun igen have, at jeg skal skifte hende, selvom det er under et minut siden, at hun fik ble på. Der er intet i bleen, men igen bliver hun hysterisk, da jeg siger nej.
Mit spørgsmål til dig er, hvad der er det rigtige at gøre i denne situation? Skal jeg skifte hende, når hun ønsker det, også selvom det er midt om natten? Eller skal jeg holde fast i mit nej, selvom hun bliver dybt ulykkelig og hysterisk?
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Louise