Insisterer på bleskift

13. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Insisterer på bleskift

Kære Helen

Jeg har en datter på 2 år og 9 mdr, der lige er begyndt i børnehave for en uge siden.

Hun bruger ble, men vi bruger potten hver aften inden badet, og ind i mellem om morgenen, hvis bleen er tør efter natten. Hun går for sig selv, når hun har afføring og vil ikke have, at vi taler til hende eller kigger på hende. Hun er glad for at komme i børnehaven, men er meget pylret og græder, når hun kommer hjem, og sover også dårligt om natten.

Hun er de sidste to nætter vågnet midt nat og har grædt og insisteret på, at jeg skal skifte hende. Hun bliver hysterisk og ...

Annonce

... fortvivlet, når jeg siger nej, og jeg har hver gang endt med at skifte hende. Her til morgen, da hun lige har fået en ren ble på, vil hun igen have, at jeg skal skifte hende, selvom det er under et minut siden, at hun fik ble på. Der er intet i bleen, men igen bliver hun hysterisk, da jeg siger nej.

Mit spørgsmål til dig er, hvad der er det rigtige at gøre i denne situation? Skal jeg skifte hende, når hun ønsker det, også selvom det er midt om natten? Eller skal jeg holde fast i mit nej, selvom hun bliver dybt ulykkelig og hysterisk?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder