Svar: Maveproblemer - 2 år

29. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Anette

Tak for dit brev og dine pæne ord til mig:o)

Det er mit indtryk at rigtigt mange børn omkring 2 års alderen har en periode, hvor de får lidt problemer med hård mave. Det er således ikke usædvanligt at man i en periode er nødt til at hjælpe barnet med laktulose, nogle gange et lille klyx i endetarmen, for at få gang i maven. Det sker faktisk så hyppigt at jeg overvejer om det mon hænger sammen med at der netop i den alder sker nogle enzymændringer i tarmen... det kunne være interessant, hvis det blev undersøgt lidt nærmere.

Laktulose er ikke noget der gør tarmen doven. Der findes mange forskellige afføringsmidler på markedet og de midler som ved brug gennem længere tid kan medføre en doven tarm, er de produkter som virker på tarmperistaltikken, altså på tarmbevægelserne. Sådan virker laktulose ikke. Laktulose høre til det man kalder for osmotisk virkende laksantia, som ikke påvirker tarmens bevægelser, men som virker ved at gøre afføringen blødere. Derfor er laktulose ofte netop det man anbefaler til børn og de mave-tarmlæger jeg har talt med er alle enige om at det er langt bedre at holde barnets mave igang med laktulose end at lade barnet mistrives på grund af hård mave. Der er jo ingen tvivl om at børn spiser bedre og har det bedre, når de har gang i maven.

Man kan også få det der hedder Movicol. Det er ligesom laktulose et osmotisk virkende laksantia. Movicol er et pulver som opløses i vand, der skal drikkes. Jeg ved dog at nogle forældre også giver det som pulver på lidt mad...

Jeg synes det er vigtigt og en god idé at du sørger for at give din datter lidt afføringsmiddel, så du er sikker på at hun ikke har hård mave. Det må på ingen måde være svært for hende at skulle presse, hun må på igen måde opleve det som noget ubehageligt, for så er det hun atter begynder at holde sig og får mere og mere hård mave... det er en rigtig dum cirkel at komme ind i og det er meget svært at bryde.

Derudover så tænker jeg at hun jo stadig ikke er ret gammel og at du skal passe på med at presse hende til potten. Det er meget normalt at børn i 2 års ...

Annonce

... alderen begynder at interessere sig for hvad der kommer ud af dem og hvordan de fungerer - men det er ikke ensbetydende med at de er parate til renlighed. Det er rigtig fint, hvis din datter selv tager initiativ til at sætte sig på potten, men du skal ikke gøre det for hende. Du må naturligvis gerne følge hende og hendes lyst til at forsøge, men lige nu tænker jeg at det er vigtigt at hun får lidt ro omkring det at skulle være renlig.

Du skriver: "Jeg kan godt få hende til at sidde lidt, men meget hurtigt siger hun, at hun er færdig, uden at have lavet stort eller småt" og du skriver også "Jeg har forsøgt med overtalelse - gode historier - bamser der både laver i ble og på potte - at det er fint" og jeg får her fornemmelsen af at det er dig som gerne vil have hende på potten og opfordrer til det og ikke nødvendigvis hende selv... Det jeg mener er, at hvis hun selv tager initiativ og viser at hun gerne vil sidde på potten, så må du gerne støtte hende i det. Men lad være at presse hende til det, forsøg så vidt muligt at fjerne fokus fra det at skulle have afføring på potte i en periode.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tænker at hvis du sørger for at holde gang i hendes mave med kost, væske og evt. afføringsmiddel, så du er helt sikker på at hun ikke oplever det at skulle presse som noget svært eller ubehageligt og du så lader hende selv styre det, når hun har afføring - komme og få skiftet bleen, når det er sket der, forsøge potten efter et bad, hvor hun selv sætter sig på den fordi den står på gulvet i badeværelset osv. så kommer det igen helt af sig selv.

Det er sådan at renlighed har forskellige faser og først starter barnet netop med at lave i bleen og komme og fortælle at nu skal bleen skiftes. Derefter begynder barnet at fortælle at nu laver det og først i sidste fase når barnet at sige til inden og kan hjælpes på potte eller toilet. Det lyder umiddelbart som om at din datter fortsat befinder sig mellem første og anden fase og derfor skal hun have lidt tid og ro omkring sig til at komme videre.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre frem, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig