Maveproblemer - 2 år

29. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 år

Maveproblemer - 2 år

Hej

Jeg har fået rigtig mange gode råd af dig, bare ved at læse hvad du har svaret andre i samme situation.

Men idag, må jeg have hjælp af dig...

Jeg har måske været for tidlig ude med potten overfor min datter på 2 år, for efter altid at have haft held med at vi hyggede og hun lavede på potten engang imellem, vil hun ikke rigtig mere. Jeg kan godt få hende til at sidde lidt, men meget hurtigt siger hun, at hun er færdig, uden at have lavet stort eller småt.

Der er nu gået op til 3 dage uden afføring, hver gang det så endelig kommer, tror jeg vi er ovre situationen og at det nok skal gå fra nu af...men så går det godt i en uge og så havner vi lidt i det samme igen (det har stået på i et par måneder og kommet et par måneder efter en kort periode med hård mave og behandling af laktulose i en måned).

Hun har nu bemærket at hun selv kan styre hvornår afføringen skal ud. Det føler jeg resulterer i at hun står og holder sig mange gange på dagen og "presser det ind igen" .

Hun er ellers en super glad og veltilfreds pige, men når tankerne og kroppen melder "afføring" sker der noget i hende og jeg ved ikke hvordan jeg kan hjælpe hende på vej.

Jeg kan forstå at hun måske kan huske at det tidligere har gjort ondt - og når hun venter i 3 dage, er der da også lidt af en portion der skal ud:-) Men det går for det meste fint - uden smerter.

Jeg har forsøgt med overtalelse - gode historier - bamser der både laver ...

Annonce

... i ble og på potte - at det er fint. Nogle gange har jeg haft held til at et varm bad satte "tingene igang" og hun selv beder om potten og uden probemer havde afføring.

Hun går i vuggestue og laver også af og til derhenne i bleen, ligesom hun gør det herhjemme.

Jeg har i en periode ikke talt om potten osv. fordi jeg ikke ville presse på nogen måder. Men det er svært når jeg jo ved hun ville få det meget bedre hvis hun kom af med det. Det er hårdt for mig ikke at forsøge at lokke hende på potten, når jeg kan se hun står og holder sig og har det svært...

Hun klager ikke over mavesmerter.

Håber på snarligt svar. Jeg er lidt modstander af Laktulose fordi jeg har hørt at børn kan blive lidt "afhængige" af det. Hun har en smule tendens til lidt hård afføring.

Hun får fibre, svesker og rosiner. Væske er lidt sværere at lokke i hende, men med et sugerør - bliver det lidt mere spændende at drikke vand:-)

Men hvor meget væske skal hun have? Mælk drikker hun ikke det store af.

Nu har jeg forsøgt at "koge" mange informationer med i brevet til dig, jeg håber du har erfaring du kan dele ud af.

På forhånd tak.

Anette

PS. Jeg har altid syntes din holding til børn og deres behov har været helt i top. Det har faktisk gjort mig glad at læse og se hvordan du deler ud af dine erfaringer, så de små unger kan få gavn af det...
Det måtte jeg lige ud med:-) ved jo ikke om jeg får mulighed for at skrive til dig igen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet