Brev:
Maveproblemer - 2 år
29. februar 2008
Alder:
2 år
Maveproblemer - 2 år
Hej
Jeg har fået rigtig mange gode råd af dig, bare ved at læse hvad du har svaret andre i samme situation.
Men idag, må jeg have hjælp af dig...
Jeg har måske været for tidlig ude med potten overfor min datter på 2 år, for efter altid at have haft held med at vi hyggede og hun lavede på potten engang imellem, vil hun ikke rigtig mere. Jeg kan godt få hende til at sidde lidt, men meget hurtigt siger hun, at hun er færdig, uden at have lavet stort eller småt.
Der er nu gået op til 3 dage uden afføring, hver gang det så endelig kommer, tror jeg vi er ovre situationen og at det nok skal gå fra nu af...men så går det godt i en uge og så havner vi lidt i det samme igen (det har stået på i et par måneder og kommet et par måneder efter en kort periode med hård mave og behandling af laktulose i en måned).
Hun har nu bemærket at hun selv kan styre hvornår afføringen skal ud. Det føler jeg resulterer i at hun står og holder sig mange gange på dagen og "presser det ind igen" .
Hun er ellers en super glad og veltilfreds pige, men når tankerne og kroppen melder "afføring" sker der noget i hende og jeg ved ikke hvordan jeg kan hjælpe hende på vej.
Jeg kan forstå at hun måske kan huske at det tidligere har gjort ondt - og når hun venter i 3 dage, er der da også lidt af en portion der skal ud:-) Men det går for det meste fint - uden smerter.
Jeg har forsøgt med overtalelse - gode historier - bamser der både laver i ble og på potte - at det er fint. Nogle gange har jeg haft held til at et varm bad satte "tingene igang" og hun selv beder om potten og uden probemer havde afføring.
Hun går i vuggestue og laver også af og til derhenne i bleen, ligesom hun gør det herhjemme.
Jeg har i en periode ikke talt om potten osv. fordi jeg ikke ville presse på nogen måder. Men det er svært når jeg jo ved hun ville få det meget bedre hvis hun kom af med det. Det er hårdt for mig ikke at forsøge at lokke hende på potten, når jeg kan se hun står og holder sig og har det svært...
Hun klager ikke over mavesmerter.
Håber på snarligt svar. Jeg er lidt modstander af Laktulose fordi jeg har hørt at børn kan blive lidt "afhængige" af det. Hun har en smule tendens til lidt hård afføring.
Hun får fibre, svesker og rosiner. Væske er lidt sværere at lokke i hende, men med et sugerør - bliver det lidt mere spændende at drikke vand:-)
Men hvor meget væske skal hun have? Mælk drikker hun ikke det store af.
Nu har jeg forsøgt at "koge" mange informationer med i brevet til dig, jeg håber du har erfaring du kan dele ud af.
På forhånd tak.
Anette
PS. Jeg har altid syntes din holding til børn og deres behov har været helt i top. Det har faktisk gjort mig glad at læse og se hvordan du deler ud af dine erfaringer, så de små unger kan få gavn af det...
Det måtte jeg lige ud med:-) ved jo ikke om jeg får mulighed for at skrive til dig igen.