Svar: Renlighed - 3 år, 3 mdr.
16. januar 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Jeanette
Jeg synes det lyder rigtig fint sådan som I har grebet det an på indtil nu og det er sandsynligvis også derfor at jeres datter selv tager tingene så stille og roligt. Det er rigtig godt.
Jeg tænker at det vil være helt relevant at hun huskes på at gå på toilettet, for hendes renlighedsproblemer skyldes ikke fysiologi, men at hun simpelthen ikke har tid. Hun er optaget af noget andet, noget hun synes er mere spændende, det er også besværligt at få flyverdragten af osv og så sker uheldene desværre.
I skal naturligvis ikke diktere hende til toilettet, men samtidig skal I også stille nogle krav. Det kan være krav som 'man går altid ud på toilettet inden man skal ud på legepladsen', 'man går altid på toilettet inden man kører op at handle', 'man går altid på toilettet inden man skal i seng om aftenen', 'man går altid på toilettet, når man står op om morgenen' osv. Altså faktisk de ting, som vi voksne også helt naturligt gør.
I skal således ikke spørge hende "tror du ikke du skal tisse nu?", for det skal hun ganske givet ikke. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det. Det er sådan det er både for børn og voksne og det skal ikke diskuteres. I børnehaven skal de også sige at hun skal tisse inden hun går ud og leger osv. ligesom de andre børn også skal.
Natbleen skal hun beholde lidt endnu, det kommer stille og roligt. Så længe den er våd om morgenen, så har hun behov for den:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske