Svar: Renlighed - 3 år, 3 mdr.

16. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Jeanette

Jeg synes det lyder rigtig fint sådan som I har grebet det an på indtil nu og det er sandsynligvis også derfor at jeres datter selv tager tingene så stille og roligt. Det er rigtig godt.

Jeg tænker at det vil være helt relevant at hun huskes på at gå på toilettet, for hendes renlighedsproblemer skyldes ikke fysiologi, men at hun simpelthen ikke har tid. Hun er optaget af noget andet, noget hun synes er mere spændende, det er også besværligt at få flyverdragten af osv og så sker uheldene desværre.

I skal naturligvis ikke diktere hende til toilettet, men samtidig skal I også stille nogle krav. Det kan være krav som 'man går altid ud på toilettet inden man skal ud på legepladsen', 'man går altid på toilettet inden man kører op at ...

Annonce

... handle', 'man går altid på toilettet inden man skal i seng om aftenen', 'man går altid på toilettet, når man står op om morgenen' osv. Altså faktisk de ting, som vi voksne også helt naturligt gør.

I skal således ikke spørge hende "tror du ikke du skal tisse nu?", for det skal hun ganske givet ikke. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det. Det er sådan det er både for børn og voksne og det skal ikke diskuteres. I børnehaven skal de også sige at hun skal tisse inden hun går ud og leger osv. ligesom de andre børn også skal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Natbleen skal hun beholde lidt endnu, det kommer stille og roligt. Så længe den er våd om morgenen, så har hun behov for den:o)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor