Svar: Ikke renlig mere efter et halvt år som renlig

26. december 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede mor

Du har så sandelig ret i at der er sket og sker rigtig meget i jeres lille hjem i øjeblikket og det lyder som en rigtig god beslutning at give renligheden en pause.

Jeg synes det er godt, at I har givet jeres datter en ble på igen og dette ud fra at jeg mener det er utrolig vigtigt at børn oplever succesen med en tør ble frem for nederlaget med våde bukser. Det at hun har en ble på, forhindrer jer jo ikke i at opfordre til toilet besøg en gang imellem. Ikke at hun skal tisse på klokkeslet eller at I skal have stor fokus på det, men det kunne f.eks. være en regel om at hun skal prøve at tisse på toilettet inden I kører op at handle og inden hun skal i seng om aftenen.

I den forbindelse synes jeg ikke I skal spørge hende, for så siger hun nej, men i stedet tage hende i hånden, følge hende ud på toilettet og sige "Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så skal I naturligvis også selv gå på toilettet. Det er altså sådan man gør, sådan er det hos jer.

Hvis hun bliver helt ulykkelig over dette krav, så må I lade være, igen holde en pause, fjerne fokus, og så må I forsøge igen om et par måneder. Renlighed er trods alt også lidt lettere at træne om sommeren...

Tillykke med at I venter tvillinger, det lyder rigtig dejligt:o) I skal naturligvis forberede jer på, at det kan være en rigtig stor omvæltning for jeres datter og at hun i den forbindelse godt pludselig kan gøre sig lidt mindre end hun egentlig er. Det er ikke usædvanligt at børn i den periode, hvor de bliver store søskende, pludselig skal have hjælp til ting, som de udmærket har kunne før. Det er derfor ikke usædvanligt at hun pludselig ikke længere er renlig, at hun gerne vil have hjælp til at spise, at hun skal have hjælp til af og påklædning i større grad end tidligere osv. Og alt dette begynder ofte lidt før at det nye barn ankommer.

Der er jo allerede sket en stor ændring hos jer, mors mave vokser og det betyder rent praktisk, at der ikke længere er samme plads på skødet, man sidder ikke og ...

Annonce

... putter ligeså godt som tidligere. Du kan heller ikke løfte hende, som du gjorde før, du kommer ikke lige med det samme, når hun kalder osv. Derudover så har mange jo fokus på din mave og det at børnene snart kommer, alle spørger til det, det er noget I snakker om, I planlægger, køber ind til det osv. Alt det som er naturligt, men som også gør at hverdagen allerede nu har ændret sig og det reagerer jeres datter naturligvis på.

Selvom hun er 3 år gammel og en kvik pige, så er det stadig rigtig svært for hende at forholde sig til, hvad der skal ske og det er rigtig svært for hende at sætte ord på. Hun kan ikke sige alt det hun tænker med sit sprog, men det kommer frem i måden hun agerer på i dagligdagen. Jeres datters reaktion er således helt okay og du må prøve at se det som et sundhedstegn. Hvis hun slet ikke reagerede på alt det som sker og som skal ske hos jer, så skulle du være bekymret:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så jeg synes du har gjort det helt rigtige med at holde en pause med renlighedstræning og atter givet jeres pige en ble på. Og så må du tage en ting af gangen og se hvad tiden bringer. Hvis hun er indstillet på det, så følg hende på toilettet inden I skal ud at handle og inden hun skal i seng. Det kan også være om morgenen, når I står op, så hun på den måde fortsat forsøger en gang imellem. Hvis hun ikke er indstillet på dette så lad være, hold helt pause.

I takt med at tvillingerne er kommet til verden, foråret kommer, sommeren - det lettere tøj, sommerkjolerne osv. så kan I så begynde at snakke om renlighed igen. Hun ser jo her at babyerne har ble på, børnene i børnehaven begynder måske at kommentere at hun bruger ble osv. Hun får måske atter behovet for at være en stor pige, at adskille sig fra de små, vise jer, hvor dejligt det er at I har en stor pige, hvilket I jo også skal fortælle hende igen og igen:o) Derfor tænker jeg at tiden også må arbejde lidt for jer.

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med alle 3 børn:o) Og rigtig god jul og godt nytår.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke