Svar: Ikke renlig mere efter et halvt år som renlig
26. december 2007
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære bekymrede mor
Du har så sandelig ret i at der er sket og sker rigtig meget i jeres lille hjem i øjeblikket og det lyder som en rigtig god beslutning at give renligheden en pause.
Jeg synes det er godt, at I har givet jeres datter en ble på igen og dette ud fra at jeg mener det er utrolig vigtigt at børn oplever succesen med en tør ble frem for nederlaget med våde bukser. Det at hun har en ble på, forhindrer jer jo ikke i at opfordre til toilet besøg en gang imellem. Ikke at hun skal tisse på klokkeslet eller at I skal have stor fokus på det, men det kunne f.eks. være en regel om at hun skal prøve at tisse på toilettet inden I kører op at handle og inden hun skal i seng om aftenen.
I den forbindelse synes jeg ikke I skal spørge hende, for så siger hun nej, men i stedet tage hende i hånden, følge hende ud på toilettet og sige "Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så skal I naturligvis også selv gå på toilettet. Det er altså sådan man gør, sådan er det hos jer.
Hvis hun bliver helt ulykkelig over dette krav, så må I lade være, igen holde en pause, fjerne fokus, og så må I forsøge igen om et par måneder. Renlighed er trods alt også lidt lettere at træne om sommeren...
Tillykke med at I venter tvillinger, det lyder rigtig dejligt:o) I skal naturligvis forberede jer på, at det kan være en rigtig stor omvæltning for jeres datter og at hun i den forbindelse godt pludselig kan gøre sig lidt mindre end hun egentlig er. Det er ikke usædvanligt at børn i den periode, hvor de bliver store søskende, pludselig skal have hjælp til ting, som de udmærket har kunne før. Det er derfor ikke usædvanligt at hun pludselig ikke længere er renlig, at hun gerne vil have hjælp til at spise, at hun skal have hjælp til af og påklædning i større grad end tidligere osv. Og alt dette begynder ofte lidt før at det nye barn ankommer.
Der er jo allerede sket en stor ændring hos jer, mors mave vokser og det betyder rent praktisk, at der ikke længere er samme plads på skødet, man sidder ikke og putter ligeså godt som tidligere. Du kan heller ikke løfte hende, som du gjorde før, du kommer ikke lige med det samme, når hun kalder osv. Derudover så har mange jo fokus på din mave og det at børnene snart kommer, alle spørger til det, det er noget I snakker om, I planlægger, køber ind til det osv. Alt det som er naturligt, men som også gør at hverdagen allerede nu har ændret sig og det reagerer jeres datter naturligvis på.
Selvom hun er 3 år gammel og en kvik pige, så er det stadig rigtig svært for hende at forholde sig til, hvad der skal ske og det er rigtig svært for hende at sætte ord på. Hun kan ikke sige alt det hun tænker med sit sprog, men det kommer frem i måden hun agerer på i dagligdagen. Jeres datters reaktion er således helt okay og du må prøve at se det som et sundhedstegn. Hvis hun slet ikke reagerede på alt det som sker og som skal ske hos jer, så skulle du være bekymret:o)
Så jeg synes du har gjort det helt rigtige med at holde en pause med renlighedstræning og atter givet jeres pige en ble på. Og så må du tage en ting af gangen og se hvad tiden bringer. Hvis hun er indstillet på det, så følg hende på toilettet inden I skal ud at handle og inden hun skal i seng. Det kan også være om morgenen, når I står op, så hun på den måde fortsat forsøger en gang imellem. Hvis hun ikke er indstillet på dette så lad være, hold helt pause.
I takt med at tvillingerne er kommet til verden, foråret kommer, sommeren - det lettere tøj, sommerkjolerne osv. så kan I så begynde at snakke om renlighed igen. Hun ser jo her at babyerne har ble på, børnene i børnehaven begynder måske at kommentere at hun bruger ble osv. Hun får måske atter behovet for at være en stor pige, at adskille sig fra de små, vise jer, hvor dejligt det er at I har en stor pige, hvilket I jo også skal fortælle hende igen og igen:o) Derfor tænker jeg at tiden også må arbejde lidt for jer.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med alle 3 børn:o) Og rigtig god jul og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske