Svar: Væskeindtag, afføring og renlighed

15. december 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Charlotte

Jeg synes det lyder som om at I fortsat har en del opmærksomhed på renlighed hjemme hos jer og jeg kan også godt høre at I er kommet lidt videre. Samtidig har jeg dog stadig den holdning at det bedste udgangspunkt er, hvis jeres datter selv kom og meddelte at hun havde lyst til at forsøge. Det er derfor stadig meget vigtigt at I tager tingene helt afslappet og ikke presser hende til noget hun ikke er parat til og jeg synes faktisk det er synd, hvis hun skal have ondt i maven over, hvad de nu kræver i børnehaven næste dag...

At hun er begyndt at sige, at hun gerne vil have bleen af efter bad og at I kan lave aftaler med hende om at forsøge sig hjemme synes jeg er et stort skridt på vejen. Et must for at hun skal blive renlig og have et naturligt forhold til det, er dog også at hun bliver holdt ren, det er simpelthen så synd, hvis hun skal være rød i numsen og i tissekonen fordi hun ikke bliver vasket eller tørret ordentligt. Hvis hun har ondt dernede, så har hun jo slet ikke lyst til at gøre forsøg på at blive renlig, for så forbindes det jo med noget som gør ondt og som er ubehageligt. Har hun ble på skal hun derfor skiftes, hvis der er noget i den og har hun lyst til at forsøge potte eller toilet, så skal hun naturligvis det, bleen ned og så sidde der.

Det er vigtigt at I fortsat tager det hele så afslappet som muligt og ikke forcerer noget. Hun er nu 3 3/4 år og det vil være helt okay, hvis det først er til sommer at hun rigtig begynder at blive renlig. At forlange at hun skal nå på toilettet nu, hvor det er flyverdragt og stramme strømpebukser osv. - det er svært at nå for hende, men til sommer, er det lettere og så må det være her i atter forsøger.

Lige nu synes jeg at I skal holde fokus på at en tør ble ...

Annonce

... er en langt større succes end et par våde bukser og hvis hun gerne vil have ble på, så skal hun have lov til det. I skal ikke gøre et stort nummer ud af det.

Jeg synes som jer, at det vil være godt, hvis hun kunne tisse lidt hyppigere i løbet af dagen og hvis I kunne følge hende på toilet som en fast del af dagligdagen - vi skal lige tisse inden vi kører, lige tisse inden vi spiser, går ud og leger osv. Men hvis hun ikke vil det, så må I lade hende være og igen forsøge at tage det roligt. Men lige nu vil hun slet ikke toilettet og derfor synes jeg at det bedste I kan gøre er at lade som ingen ting. Lad være at stille krav til hende i den retning, lad være at forvente for meget, - kort og godt lade hende være.

Det samme med drikkelse, I må tilbyde hende og lade hende drikke, nøde hende lidt engang imellem, men I kan jo ikke tvinge hende til at drikke, hvis ikke hun vil. Og så længe hun trives, ikke virker til at have væskemangel, ja så må det være sådan:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I må tro på at hun godt ved, at I gerne vil have hun tisser på toilettet og at børn som udgangspunkt gerne vil gøre det, der gør deres forældre stolte af dem. Derfor kommer det igen, hvis I forsøger ikke at vise det særlig opmærksomhed men derimod lader hende få en pause. Så ja, I skal ikke presse hende, men i stedet forsøge at fjerne fokus fra det og børnehaven skal naturligvis gøre det samme.

Hun får sandsynligvis kommentarer nok fra de andre børn, hun ser hvordan de gør, hun ser hvem der bruger ble og ikke gør osv. og der skal nok være en masse tanker i hendes hoved omkring det. Det skal nok motivere hende stille og roligt og det er vigtigt at hun ikke bliver presset.

Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet