Brev:
Væskeindtag, afføring og renlighed
15. december 2007
Alder:
3 år, 9 mdr.
Væskeindtag, afføring og renlighed
Hej Helen
Vi skrev for et stykke tid siden, fordi vores datter på ingen måde ville af med bleen, selv om hun var ganske klar over, hvornår hun skulle både stort og småt, og i en periode også selv sagde til. Dit råd om faste tidspunkter med at sidde på toilet faldt slet ikke i god jord hos vores datter. Om vi fik det sagt på den forkerte måde, ved jeg ikke, men hun blev sur, blot vi sagde det, så det droppede vi hurtigt. Men ud fra dit svar fik vi (mor og far) snakket om, hvad vi så kunne gøre, og vi er da kommet et skridt nærmere. Nu vil vi så godt bede om lidt flere råd vedr. ble/toilet.
Hun har altid haft tendens til hård mave, og der har i lang, lang tid været 2-3 dage mellem afføringerne. Det har været lidt et problem for hende, fordi det sikkert gør lidt ondt.
men vi har meget svært ved at få hende til at drikke mere væske (hun spiser dog fint af både rugbrød, frugt og grønt og ikke så meget hvidt brød).
Først lidt om hendes væskeindtag:
Drikkevarer i løbet af dagen:
Morgen: ca. ½ glas mælk af sig selv, nogen gange 1 glas, hvis vi kan lokke hende
Formiddag: Vi ved faktisk ikke, om de får tilbudt væske til formiddag, men de må selvfølgelig selv gå ud og tage, hvis de har lyst. Herhjemme bliver det til ca. ½-1 glas vand om formiddagen.
Frokost: I børnehave: vand, måske 1 glas. Herhjemme mælk, ca. 1 glas.
Eftermiddag: I børnehave: vand, måske 1 glas, herhjemme: vand, ca. 1 glas.
Aften: 1 glas mælk.
Mellem måltiderne drikker hun stort set aldrig, uanset om hun bliver spurgt; om vi selv drikker lidt for eksemplets skyld: eller om vi beder hende om lige at tage lidt.
Vi forsøger at variere vores måde at lokke hende på ved f.eks. at give hende sugerør, ved at blande juice i vandet (jeg er helst fri for ren juice generelt). Vi har meget meget sjældent saftevand herhjemme.
Har du forslag til, hvad vi ellers kan gøre, for at få hende til at drikke lidt mere, eller er mængden OK?
Nu til det med selve bleen:
En dag for et par måneder siden greb vi muligheden, da hun efter et bad gerne ville rende uden ble og tøj (hvilket hun tit gør efter badet). Vi aftalte med hende, at hun kun skulle have ble på, når hun skulle tisse eller have afføring, eller hun skulle tisse på toilettet, og det gik hun med til. I starten dog kun herhjemme. Det gik fint: de første dage 3-4 gange på toilettet, resten af gangene med ble på (afføring dog kun i ble) Men efter et par dage ville hun ikke på toilettet mere, men kun have ble på, når hun skulle af med noget. I starten skulle hun i øvrigt altid opfordres, når vi kunne se, at vandet stod helt op i øjnene på hende og hun hellere ville sidde end stå.
Efter to uger havde pædagogmedhjælperen i børnehaven sagt til hende, at det skulle de også prøve i børnehaven (vi havde i længere tid været efter dem, fordi de ofte glemte at skifte bleen, og hun blev ganske rød og øm, for hun sagde ikke selv til dem, når hun havde tisset). Hun var lidt betænkelig ved det i weekenden inden, men vi sagde stille og roligt, at de havde hun jo aftalt med den voksne, og det skulle nok gå.
Sådan blev det, og der var 2-3 uheld den første uge, men det tog hun egentligt relativt roligt. Herefter har der kun været 1-2 uheld på lidt over 1 måned. Men det skyldes måske også, at hun holder sig. Nogle dage tisser hun ikke om morgenen, inden hun bliver afleveret, og så tisser hun måske kun én gang i børnehaven. Andre gange tisser hun om morgenen herhjemme, og så holder hun sig hele dagen og tisser først, når hun kommer hjem. Dvs. ca. 2 (måske 3) gange i døgnet. Er det for lidt? Det lader ikke til, at hun har ondt af det. Hun har blot trænet sin blære til at kunne rumme meget (eller hun drikker for lidt?), og lægen siger, at hun ikke kan ødelægge blæren el. lign., så længe hun blot tisser 2 gange om dagen
Toilettet bruger hun slet ikke mere, og vi er holdt op med at tale om at tisse på toilet, for det er tydeligvis lidt af en prøvelse for hende med det toilet. Vi glæder os blot over, at vi i det mindste er kommet så langt, at hun kun har bleen på, når hun skal af med noget; at hun dermed er nødt til at sige til, når hun skal; at hun er på vej mod at få et relativt afslappet forhold til det.
Men skal vi blive ved på denne måde helt indtil hun selv siger, at hun vil sidde på toilet, eller vil det være OK om f.eks. ½ år, når det forhåbentligt er helt naturligt og afslappet for hende, at vi på en eller anden måde aftaler, at nu er det toilettid og ikke længere bletid? Eller vil det være for stort et pres (det frygter vi nemlig lidt, at det kan blive).
Hun er i øvrigt ret god til at udtrykke sig, så hun skal såmænd nok sige fra, hvis det ikke passer hende at gå på toilet.
Julehilsner fra
Charlotte