Svar: Pottetræning? - 17 mdr.

9. december 2007

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Linda

Det lyder som om at din datter er meget bevidst om, at der kommer noget i bleen og at hun gerne vil have en ny ble på, når det sker og det er rigtig godt. Det er også fint at hun efterligner jer og prøver at gøre som hun ser I gør. Det er en helt naturlig del af hendes udvikling og super at I støtter hende i det og lader hende gøre det.

Men det betyder ikke at hun også er parat til egentlig renlighed. For at være renlig, skal barnet have kontrol og vandladning og afføring. Først hvis barnet efter tre timer stadig har en tør ble, kan man begynde at forsøge. Men hvorvidt man skal forsøge afhænger også af om barnet har lyst til det.

De fleste børn er lidt over tre år før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte er børnene først renlige om dagen og senere om natten. Det bedste og ...

Annonce

... første tegn til at et samarbejde omkring renlighed kan begynde er, at din datter kommer og fortæller dig at hun nu vil hun ikke have ble på mere.

Så der er altså tid til endnu og I må væbne jer med tålmodighed og bare være naturlige og lege med omkring den leg, som jeres datter leger:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvordan det gribes an afhænger helt af barnets modenhed, for de fleste vil buksebleer være rigtig godt. Det er nemlig vigtigt at bleen kan fungere som et par trusser og det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end at uheldet sker og bukserne bliver våde. Og så vil det være godt at man har faste regler, faste toilet tider, at man f.eks. altid tisser, når man har sovet, og inden man går i seng, at man altid tisser inden man skal ud at lege osv... det tager vi til den tid:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.