Svar: Pottetræning? - 17 mdr.
9. december 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Linda
Det lyder som om at din datter er meget bevidst om, at der kommer noget i bleen og at hun gerne vil have en ny ble på, når det sker og det er rigtig godt. Det er også fint at hun efterligner jer og prøver at gøre som hun ser I gør. Det er en helt naturlig del af hendes udvikling og super at I støtter hende i det og lader hende gøre det.
Men det betyder ikke at hun også er parat til egentlig renlighed. For at være renlig, skal barnet have kontrol og vandladning og afføring. Først hvis barnet efter tre timer stadig har en tør ble, kan man begynde at forsøge. Men hvorvidt man skal forsøge afhænger også af om barnet har lyst til det.
De fleste børn er lidt over tre år før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte er børnene først renlige om dagen og senere om natten. Det bedste og første tegn til at et samarbejde omkring renlighed kan begynde er, at din datter kommer og fortæller dig at hun nu vil hun ikke have ble på mere.
Så der er altså tid til endnu og I må væbne jer med tålmodighed og bare være naturlige og lege med omkring den leg, som jeres datter leger:o)
Hvordan det gribes an afhænger helt af barnets modenhed, for de fleste vil buksebleer være rigtig godt. Det er nemlig vigtigt at bleen kan fungere som et par trusser og det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end at uheldet sker og bukserne bliver våde. Og så vil det være godt at man har faste regler, faste toilet tider, at man f.eks. altid tisser, når man har sovet, og inden man går i seng, at man altid tisser inden man skal ud at lege osv... det tager vi til den tid:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske