Brev:
Pottetræning? - 17 mdr.
9. december 2007
Alder:
17 mdr.
Pottetræning? - 17 mdr.
Hej Helen
Julie på 16½ mdr. er en meget kvik og lærernem pige, men man skal selvfølgelig passe på at tillægge hende lyst til og evner for ting, som hun endnu er mentalt for lille til.
Hvornår begynder man pottetræning? Julie ved, at man tisser på toilettet, at man tager bukser ned og sætter sig på det. Hvis man spørger, om hun skal "med mor ud at tisse", så går hun hen til toiletdøren og siger "tis". Hun kan også finde på at forsøge at tage sin bukser af, og sætte sig på toilettet (som naturligvis er alt for høj til hende) og sige "tis". Lige så tit hun gemmer sig, når hun skal lave, lige så tit gemmer hun sig ikke. Så det er der ikke noget mønster i. Hvis man spørger om, hun har lavet "bummelum", så siger hun enten nej (når hun er optaget af noget) eller går hen til døren indtil puslerummet. På puslebordet siger hun ofte "tis".
Betyder alt det her, at hun er klar til pottetræning...altså hvor hun får lov at sætte sig på potten, som en del af en leg og med ble på? Eller er det blot hende, der efteraber de voksne?
Hvilke signaler er der på, at hun er klar, og hvordan gør man?
Med venlig hilsen
Linda