Pottetræning? - 17 mdr.

9. december 2007

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Pottetræning? - 17 mdr.

Hej Helen

Julie på 16½ mdr. er en meget kvik og lærernem pige, men man skal selvfølgelig passe på at tillægge hende lyst til og evner for ting, som hun endnu er mentalt for lille til.

Hvornår begynder man pottetræning? Julie ved, at man tisser på toilettet, at man tager bukser ned og sætter sig på det. Hvis man spørger, om hun skal "med mor ud at tisse", så går hun hen til toiletdøren og siger "tis". Hun kan også finde på at forsøge at tage sin bukser af, og sætte sig på toilettet (som naturligvis er alt for høj til hende) og sige "tis". Lige så tit ...

Annonce

... hun gemmer sig, når hun skal lave, lige så tit gemmer hun sig ikke. Så det er der ikke noget mønster i. Hvis man spørger om, hun har lavet "bummelum", så siger hun enten nej (når hun er optaget af noget) eller går hen til døren indtil puslerummet. På puslebordet siger hun ofte "tis".

Betyder alt det her, at hun er klar til pottetræning...altså hvor hun får lov at sætte sig på potten, som en del af en leg og med ble på? Eller er det blot hende, der efteraber de voksne?

Hvilke signaler er der på, at hun er klar, og hvordan gør man?

Med venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland