Brev:
Søvnproblemer - 23 mdr.
9. december 2007
Alder:
23 mdr.
Søvnproblemer - 23 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg mener min kæreste og jeg har seriøst brug for vejledning. Vi har sammen en datter på knap 2 år. Hun er en glad, selvstændig og veludviklet pige. Men... vi har altid haft problemer med putningen...
Da hun var spæd, faldt hun i søvn ved mit bryst og senere i mine arme. Men for et år siden, sagde vi stop for det og hun skulle falde i søvn i sin egen seng, jeg har mange nætter lagt på gulvet ved siden af hende, når hun har været vågnet, for at undgå at hun så ikke ville sove i sin egen seng, men i vores. Det er også gået fint nok, hun sover igennem om natten. Vores problem er at få hende til at falde i søvn.
Hun bliver normalt vækket kl 7.00 om morgenen og sover ca. 2 timer i dagplejen, hvor dagplejemoderen ingen umiddelbare problemer har med at få hende til at sove. Normalt trækker vi i nattøjet og børster tænder omkring kl. 19.45, hvor efter hun kysser sin far godnat og går med mig ind på værelset. vi synger 2 godnatsange imens hun hygger med lidt mælk. jeg fortæller hende efter de to sange at vi skal sove og slukker lyset, (Jeg ligger ved siden af hendes seng) og så begynder det helt store show...
Hun snakker i et væk, kalder på mig (selv om jeg ligger ved siden af hende), roder rundt i sengen, sætter sig op, rejser sig op, kravler ud af sengen, ja der er næsten ikke det hun ikke kan komme på. Hvis jeg efter at have sagt godnat og fortalt hende at hun skal være stille, ignorerer hende, begynder hun at græde ulykkeligt, sparke til sengen, slå sig selv og forsøge at få min opmærksomhed ved at prikke til mig eller slå... Dette show kan tage alt fra 1 time til 2½ time.
Jeg har tidligere forsøgt mig med godnat og sov godt, og derefter gå ud af værelset, men det var slet ikke til at bære. hun græd og blev så hysterisk at hun kastede op og snappede efter luft.
Jeg betragter mig selv som en person med meget stor tålmodighed, men den er ved at slippe op. Normalt kan jeg gå direkte fra hendes værelse og ind i seng. Det tager både på mig, min kæreste og vores forhold. Vi aner simpelhen ikke hvad vi skal stille op.
Jeg håber du kan give os nogle råd ud fra det jeg har skrevet, det kan være meget svært at få beskrevet, til trods for at man kæmper med det hver aften.
Venlig Hilsen
En frustreret mor