Svar: Min datter vil gerne på potten, er det for tidligt?
10. februar 2004
Alder:
21 mdr.
Kære Mette
Du kan godt forsøge at give din datter en potte at sidde på. Hun vil måske være interesseret i en periode og så gå fra det igen. Det må du så acceptere. Hun er jo ikke så gammel.
Men det at hun siger til 'før' hun laver puha, er et fint tegn på at samarbejdet kan begynde. Der er forskel på om hun kommer og siger at hun har lavet i bleen og så på at sige til før.
Du skal ikke presse hende, men forsøge at lade det komme af sig selv. Der skal fortsat også være plads til uheld og være opmærksom på at den tid der går fra hun siger hun skal til hun rent faktisk skal er meget kort.
Hvis du har det godt med at have din datter med på toilettet ser jeg ingen problemer i det. I mange familier i dag er det jo en helt naturlig ting, at være fælles på badeværelset og mange børn vokser op med at se deres forældre nøgne i badet mv. Det giver efter min mening anledning til mange spørgsmål fra børnenes side og som forældre skal man bare være klar til at svare på det. Det kan være spørgsmål omkring kønsbehåring, eller om de må prøve at røre, eller hvorfor mor bløder og hvad bruger man bind og tamponer til.
tiden er anderledes idag. Men man må jo også acceptere familier som ikke har det sådan, eller den ældre generation der ønsker at kunne være på toilettet i fred og ro.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske