Svar: Pige på 6 år tisser i bukserne om dagen
2. juni 2003
Alder:
6 år
Kære bekymrede mor
Min umiddelbare tanke var at du skal få undersøgt om din datter har en blærebetændelse. Det kan du nemt få undersøgt ved lægen ved at aflevere en urinprøve.
Hvis hun ikke har dette, så skyldes den ufrivillige vandladning sandsynligvis, at hun simpelthen har så travlt med at lege at hun glemmer at gå på toilettet og når hun husker det, så er det næsten for sent,- især i denne tid, hvor man har overtræksbukser, flyverdragt og lignende på. Det er besværligt og tager lang tid.
Sørg for at undgå stramme knapper, livremme og andet der kan forsinke processen. Hun har sikkert selv en helt klar fornemmelse af, hvad for noget tøj der er let at få af og på.
Hvis hun ikke har problemer med at holde sig tør om natten, så vil jeg som lægen mene at det er et helt naturligt fænomen. Børn der har problemer med at holde sig tørre om natten, behandler man somregel ikke før tidligst i 7 års alderen. Behandling af natlig vandladning kan være alarmapparat eller medicin.
Sørg for at din datter har rigeligt med skiftetøj med. Det kan jo godt være lidt pinligt at skulle låne noget i børnehaven. Lad vær at skælde hende ud,- hun gør det ikke med vilje og det er ikke for at genere dig. Slå tingene hen, sig "pyt, det kan jo ske" og undgå at problematisere det. Hun er højst sandsynligt selv ked af det, når det sker.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske