Svar: Ble stop

1. november 2007

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Jeg synes ikke I skal tage renligheden op og bleen af jeres dreng, før han selv kommer og meddeler at det vil han gerne. Jeg synes derimod at I skal gøre det helt legalt at gå med ble og faktisk mere holde fokus på dette og at det er okay.

Der er ingen tvivl om at jeres dreng godt ved at I gerne vil have ham renlig og som udgangspunkt vil børn jo gerne gøre det, de ved gør deres forældre glade og stolte af dem. Derfor siger han også ligeså stille at han godt vil gå uden ble - han ved jo at det er det I gerne vil høre.

Jeg holder dog fast i at jeres dreng har bedre af og får mere selvværd ved en succesoplevelse med en tør ble, end gentagende våde og snavsede bukser og jeg synes det er synd at I har så meget fokus på renlighed.

Jeg tror ikke på at bleen bliver en hvilepude eller at den gør ham doven. De andre børn i børnehaven vil sandsynligvis også på et tidspunkt begynde at nævne noget om at han bruger ble osv. så han skal nok blive gjort opmærksom på det fra andre steder - det er ikke noget I som forældre skal gøre noget i lige nu.

Det er en svær årstid at træne renlighed, det er næsten dømt til at mislykkes. At få en flyverdragt af og nå på toilettet, det er håbløst. Der går ikke mange sekunder fra han mærker at han skal, til ...

Annonce

... det kommer og der er simpelthen ikke tid nok. Så for mig at se, så er det ikke nu at I skal tage denne kamp, tværtimod. Glem det for en periode, lad være med at have fokus på det, vis ham at han er god nok som han er og han behøver slet ikke blive renlig nu og giv ham så en ble på.

Den dag, hvor han så selv kommer og siger at han vil have den af, så lav en aftale med ham om, at han så skal forsøge at sige til inden han skal på toilettet. Uheld kan ske, men når man kommer og meddeler at man vil forsøge, så skal man også støttes i dette og når man så har en alder som han, så skal man naturligvis gå på toilettet inden man går ud og leger, inden man spiser osv. så I på den måde hjælper ham videre. En dreng på den alder, kan man jo godt lave sådanne aftaler med og er han parat er han også parat til aftaler, men det lyder han ikke til at være endnu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og I har ret i at han jo skal kunne se fordelen ved at gå på toilettet - han skal selv føle at det er ubehageligt med afføring og våde bukser. Derudover skal han jo nå til en beslutning om at han vil det her, "nu er jeg så stor at jeg ikke vil have ble på mere" og så er det jo også det fysiologiske aspekt, - han skal rent fysiologisk være parat.

Fortsat held og lykke, håber at I hermed har fået lidt mere ro på.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder