Svar: Afføring og wc
28. oktober 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Sofies mor
Jeg kan godt forstå at I synes det er synd for Sofie, at hun har svært ved at tømme sig helt og derfor ofte har problemer med en rød numse. Jeg synes dog ikke umiddelbart at løsningen er pottetræning, når hun ikke er ældre end hun er.
At blive renlig er noget man modnes til og børn bliver som regel først renlige med vandladning om dagen, så afføring og så vandladning om natten. Det bedste tegn til at man kan begynde at samarbejde omkring det, er at barnet selv kommer og meddeler at det er parat og gerne vil have bleen af.
Samtidig er det en rettesnor at barnet begynder at kunne holde sig tør i 3 timer og derudover er der visse ting, man kan holde lidt øje med. For det første begynder barnet at komme og fortælle, når det har lavet i bleen, derefter begynder det at sige til, når det laver i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Jeres datter er med den alder hun har og det du beskriver slet ikke nået dertil endnu og jeg kan være urolig for, at hvis man presser hende til renlighed nu, at I så kommer til at forlænge processen unødigt og hun måske i stedet vil begynde at holde sig og presse imod. Det betyder at hun så vil få hård mave og dermed endnu større problemer end hun har nu.
Ideen med et toiletbræt er fin, da hun så heller ikke skal sidde og holde sig selv fast på toilettet og være bange for at falde ned, men det er stadig vigtigt at hun både fysisk og rent mentalt når at følge med og vise større tegn på at hun selv er parat.
Hvis I tit oplever at hun har hård mave, så forsøg i første omgang at se om I kan ændre lidt på hendes kostsammensætning for at se om det kan give lidt resultat. Ellers kan det være nødvendigt at give hende lidt laktulose i en periode.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske