Mere sammenhængende vågen- og sovetid

28. oktober 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Mere sammenhængende vågen- og sovetid

Hej igen

Siden jeg sidst skrev, har vi været endnu en tur på hospitalet med nyrebækkenbetændelse, men har nu været hjemme i godt 2 uger. Han er tilsyneladende bare uheldig og har nemt ved at rende ind i det.

Problemet er stadig hans søvn. Han har aldrig sovet længe af gangen om natten, men nu er det helt galt. Førhen ville han trods alt bare spise og så sov han da normalt igen, men sådan er det ikke mere.

Han er som regel nem nok at lægge til natten omkring kl 20, men vågner så efter 2-3 timer, kan så måske nøjes med sutten og sove 1-2 timer mere. Så er det problemet starter. Han er ked, sur og gider ikke sove mere. Og nu syndes jeg ikke lige at jeg vil stå op omkring kl. 2 om natten for at sørge for underholdning. I nat tog det 1½ time med en blanding af småbrok og hyl og skrig, før han sov igen.

Han virker sulten men bliver sur på flasken. Det samme hvis jeg vil amme ham, det gider han bestemt ikke altid, bliver meget sur og vrider sig væk fra brystet. Når han tager flasken sutter han lidt og bliver så sur, brokker sig og spiser igen. Først når han er faldet ned igen og som regel helst liggende selv i sengen spiser han 100-125 ml. Med lidt held sover han så 2-3 timer igen før showet gentager sig. Kl. 7, 8 stykker står vi op.

Så jeg er ved at være træt. Det er snart 5 måneder siden jeg sidst har sovet mere end 3 timer i et stræk og ude i horisonten lurer det at jeg skal tilbage til arbejde. Til januar bytter manden og jeg og det er hans tur til at gå hjemme. Ved ikke hvordan han gør det, men han har nemmere ved at undvære sin søvn…

Om dagen sover Sebastian også ret uberegneligt. Vågner ofte efter en halv time i barnevognen, kan så nogle gange gås i søvn igen og er vi heldige sover han så i pludselig 2-3 timer.
Han får nu næsten kun flaske om ...

Annonce

... dagen, suppleret med lidt bryst hvis han gider. Men som regel sutter han kun meget kortvarigt og slipper så og smiler og snakker. Ren hygge, men ikke noget der mætter ham sådan rent fysisk (-:

Af flasken spiser han ofte kun 100 ml af gangen. Hans madindtag er meget varierende. Nogle dage måske kun 600 ml (+ lidt natamning) andre 1100. Men jeg kan ikke presse mere i ham, for han bliver stiktosset hvis man tilbyder mad, når det ikke passer herren.

Det er som om han spiser og sover for lidt af gangen og det medfører, at han også kun kan holde sig vågen i kort tid af gangen. Som regel bliver han pjevset allerede efter 1½ time og efter 2 skal han helst sove. Synes at han snart er i en alder hvor både de vågne og sovende perioder må blive lidt længere. Men hvordan hjælper jeg ham til det?

Han er ikke lille, vejer knapt 8 kg og er 68 lang (3270 og 51 cm ved fødslen). Han er ret aktiv. Kan ligge længe på legetæppet og baske til tingene. Lige til han ruller om på maven, der ligger han så i 5-10 min før han bliver ked, fordi han ikke endnu har fundet fidusen mad at komme tilbage til ryggen. Så jeg render og vender baby en god del af dagen.

Har prøvet at starte lidt op med skemad, men han er ikke helt med på det koncept. Det ryger lige ud igen og han rimper munden sammen efter et par forsøg. Det er han nok ikke helt klar til endnu. Eller hvordan lærer jeg ham det??

Det er sært for nu er han jo barn nr. 2, men for den da en forskel. Kan nu godt se hvad alle mente da de fortalte at storesøster var nem….

Håber på lidt nye ideer fra dig til, hvordan vi kan takle dagen og ikke mindst natten. Måske et oplæg til en plan over døgnet. Hvad kan man forvente mht. mad og søvn når nu han nærmer sig de 5 måneder.

Tak for altid gode svar.

Rie, der stadig kun kan drømme om søvn…

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor