Brev:
Mere sammenhængende vågen- og sovetid
28. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Mere sammenhængende vågen- og sovetid
Hej igen
Siden jeg sidst skrev, har vi været endnu en tur på hospitalet med nyrebækkenbetændelse, men har nu været hjemme i godt 2 uger. Han er tilsyneladende bare uheldig og har nemt ved at rende ind i det.
Problemet er stadig hans søvn. Han har aldrig sovet længe af gangen om natten, men nu er det helt galt. Førhen ville han trods alt bare spise og så sov han da normalt igen, men sådan er det ikke mere.
Han er som regel nem nok at lægge til natten omkring kl 20, men vågner så efter 2-3 timer, kan så måske nøjes med sutten og sove 1-2 timer mere. Så er det problemet starter. Han er ked, sur og gider ikke sove mere. Og nu syndes jeg ikke lige at jeg vil stå op omkring kl. 2 om natten for at sørge for underholdning. I nat tog det 1½ time med en blanding af småbrok og hyl og skrig, før han sov igen.
Han virker sulten men bliver sur på flasken. Det samme hvis jeg vil amme ham, det gider han bestemt ikke altid, bliver meget sur og vrider sig væk fra brystet. Når han tager flasken sutter han lidt og bliver så sur, brokker sig og spiser igen. Først når han er faldet ned igen og som regel helst liggende selv i sengen spiser han 100-125 ml. Med lidt held sover han så 2-3 timer igen før showet gentager sig. Kl. 7, 8 stykker står vi op.
Så jeg er ved at være træt. Det er snart 5 måneder siden jeg sidst har sovet mere end 3 timer i et stræk og ude i horisonten lurer det at jeg skal tilbage til arbejde. Til januar bytter manden og jeg og det er hans tur til at gå hjemme. Ved ikke hvordan han gør det, men han har nemmere ved at undvære sin søvn…
Om dagen sover Sebastian også ret uberegneligt. Vågner ofte efter en halv time i barnevognen, kan så nogle gange gås i søvn igen og er vi heldige sover han så i pludselig 2-3 timer.
Han får nu næsten kun flaske om dagen, suppleret med lidt bryst hvis han gider. Men som regel sutter han kun meget kortvarigt og slipper så og smiler og snakker. Ren hygge, men ikke noget der mætter ham sådan rent fysisk (-:
Af flasken spiser han ofte kun 100 ml af gangen. Hans madindtag er meget varierende. Nogle dage måske kun 600 ml (+ lidt natamning) andre 1100. Men jeg kan ikke presse mere i ham, for han bliver stiktosset hvis man tilbyder mad, når det ikke passer herren.
Det er som om han spiser og sover for lidt af gangen og det medfører, at han også kun kan holde sig vågen i kort tid af gangen. Som regel bliver han pjevset allerede efter 1½ time og efter 2 skal han helst sove. Synes at han snart er i en alder hvor både de vågne og sovende perioder må blive lidt længere. Men hvordan hjælper jeg ham til det?
Han er ikke lille, vejer knapt 8 kg og er 68 lang (3270 og 51 cm ved fødslen). Han er ret aktiv. Kan ligge længe på legetæppet og baske til tingene. Lige til han ruller om på maven, der ligger han så i 5-10 min før han bliver ked, fordi han ikke endnu har fundet fidusen mad at komme tilbage til ryggen. Så jeg render og vender baby en god del af dagen.
Har prøvet at starte lidt op med skemad, men han er ikke helt med på det koncept. Det ryger lige ud igen og han rimper munden sammen efter et par forsøg. Det er han nok ikke helt klar til endnu. Eller hvordan lærer jeg ham det??
Det er sært for nu er han jo barn nr. 2, men for den da en forskel. Kan nu godt se hvad alle mente da de fortalte at storesøster var nem….
Håber på lidt nye ideer fra dig til, hvordan vi kan takle dagen og ikke mindst natten. Måske et oplæg til en plan over døgnet. Hvad kan man forvente mht. mad og søvn når nu han nærmer sig de 5 måneder.
Tak for altid gode svar.
Rie, der stadig kun kan drømme om søvn…