Svar: Renlighed - 22 mdr.
19. oktober 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Dorthe
Dejligt at I har fundet en metode at få nattesøvn på og det lyder som om at det lige nu er roligt og okay for jer alle. På sigt skal du dog ud af hans værelse, men det er du jo opmærksom på... :o)
I Danmark for 30-40 år siden, trænede man også renlighed med børn, når de var to år, men ofte var det at barnet leverede noget på potten mere held end at barnet var fysiologisk parat.
Som en tommelfingerregel skal barnet kunne holde sig tør i 3 timer før man kan begynde at overveje om man kan undvære bleen og det bedste tidspunkt er altid, hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af.
Det lyder umiddelbart som om at din dreng ikke er rigtig parat endnu, men at han leger og leg er naturligvis i orden. Han må gerne tage bleen af og sætte sig på potten og efterligne jer - han efterligner jer jo også i andre situationer og det er helt okay. Det lyder også som om at Nicolai ikke forbinder potten med noget ubehageligt og jeg tænker at pottetræningen i vuggestuen må være rimeligt sjov og okay - det lyder ikke som om at han på nogen måde føler sig presset eller synes det er ubehageligt. Jeg tænker derfor at du må prøve fortsat at tage det stille og roligt og lade ham selv styre det. Du skal ikke forvente at han bliver renlig lige nu, men hvis han viser interesse for potten så grib den og lad ham prøve. Sker der noget, så er det fint, sker der ikke noget, så er det også fint.
Sålænge han ikke føler sig presset eller føler det ubehageligt og grænseoverskridende, men bare opfatter det som en sjov leg, så tager han ikke skade af det. Generelt er min holdning omkring renlighed at det er lagt bedre for barnet at få en succesoplevelse med en tør ble, end det er at få nederlag på grund af våde bukser, så jeg er ikke tilhænger af at man fjerner bleen for hurtigt:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske