Svar: Tisser i bukserne flere gange dagligt
27. september 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå du er bekymret og jeg synes for det første at I skal få undersøgt hvorvidt jeres datter f.eks. kunne have problemer med en blærebetændelse. Det kunne jo være en rent fysiologiske ting der gjorde at hun pludselig ikke kan holde på vandet.
Jeg sender dig et link til en artikel, så du kan læse lidt om gentagende urinvejsinfektioner.
Noget andet er naturligvis den ændrede situation hjemme hos jer. At hun er blevet storesøster, at fars arbejdssituation har ændret sig osv. Jeres lille pige kan jo godt føle at "verden er brudt sammen" selv om den for jer ikke er det og tingene faktisk kører meget godt, så er det måske ikke det hun føler. Og en ting er jo at kunne sige til sig selv med sin fornuft at det drejer sig jo om 3 måneder og far er jo hjemme engang imellem osv. men det forstår man ikke når man kun er 3½ år gammel.
Jeg tror at jeres datters "separationsangst-system" er gået igang. Hun har rigtig svært ved at far ikke er der og at hun skal dele mor med lillebror og hun har rigtig meget brug for at nogen tager sig af hende. Når far hele tiden rejser og kommer tilbage, så føles det måske som en rutschetur - han kommer hjem, hun er glad, fyldes i hele kroppen med glæde over at I nu er sammen igen, så tager han af sted og længslen efter ham, at I pludselig ikke er sammen, giver smerte og hun har det rigtig skidt.
Det er let at være i institutionen, for her glider hun ind i den rolle som hun plejer at have, her er alt som det plejer at være, men det er det ikke hjemme og det er kun naturligt at hun reagerer på det.
Det bedste I kan gøre er naturligvis at være der for hende, betrygge hende i at det er okay. Det er vigtigt at I prøver at lytte til hvad hun fortæller og fornemmer hvad der rører sig i hende. Vi er tit rigtig gode til at tale til vores børn og forklare dem hvordan de skal opføre sig og hvad der sker omkring dem og hvordan de skal forholde sig til det. Men vi kunne tit blive bedre til at lytte. Vær i øjenhøjde med hende og tal med en stemme med klang i, du skal lyde interesseret og være opmærksom på det hun fortæller.
Måske er hun bange for at det er hendes skyld at far går, måske føler hun at der ikke er plads til hende efter at lillebror er kommet til verden. Prøv at lægge mærke til hendes udtryk, se hvordan hun betragter dig, når du er sammen med ham - læs hende, find ud af hvad det gør ved hende, hvordan hun har det med det.
At hun gerne kysser og krammer ham kan være ægte nok, det kan dog også være fordi hun ved at dette et eller andet sted forventes. Alle siger jo "er han ikke sød" og "er han ikke dejlig" og ved siden af står hun, hende som altid fik opmærksomheden før.
Vær meget opmærksomme på om I er begyndt at stille større krav til jeres lille pige. Skal hun være mere selvhjulpen nu hvor far ikke er så meget hjemme og mor skal tage sig af begge børn? Det er kun naturligt at du begynder at stille lidt krav om dette, men måske er kravene for høje, måske du skulle gå lidt i den anden grøft og nurse hende lidt mere, ikke forvente med tilbyde hjælp. Jo mere jo bedre og så kan hun selv sige nej tak, hvis hun selv gerne vil.
Det er meget vigtigt at du elsker din datter og viser hende det. Selvom vi elsker alle vores børn, så elsker vi dem nok for noget forskelligt fordi de er forskellige. Og i nogle perioder, så er de lidt større børn altså lidt mere anstrengende end de mindre og omvendt. Det er meget vigtigt at du møder din datter med overskud og omsorg og masser af kærlighed selvom hun fylder en del i hverdagen lige nu. Hun har brug for intense øjeblikke både med dig og med sin far, det vil styrke hendes selvværd og hjælpe hende gennem denne svære periode.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med begge børn og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske