Tisser i bukserne flere gange dagligt

27. september 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Tisser i bukserne flere gange dagligt

Hej Helen

Min datter på 3½ år er for ca. 1 uge siden begyndt at tisse i bukserne helt op til 6 gange dagligt - både i børnehaven og hjemme. Hun har ellers været fuldstændig renlig gennem det sidste år. Vi er næsten sikre på, at det hænger sammen med forskellige hjemlige forandringer gennem de sidste par måneder.

Historien kort fortalt: For 2½ måned siden fødte jeg lille Oskar. Asta har fra starten været rigtig glad for ham, og har meget gerne ville deltage i pasningen af ham. Hun er sågar blevet ked af det, hvis han ikke har ligget i vores seng om morgenen når hun kommer ind, men i sin vugge - for så kan hun jo ikke kysse og kramme ham. Vi har gjort meget ud af at delagtiggøre hende så meget, som hun selv har ønsket og givet hende lov til at nusse, kramme og kysse - næsten så meget som hun har ønsket. Reaktionen på at blive storesøster har egentlig kun været, at hun hurtigere er blevet lidt sur på sin mor og far.

Da Oskar er 4 uger gammel tager min kæreste (børnenes far) afsted til jylland, hvor han skal arbejde i 3 måneder (var desværre planlagt inden graviditeten). Den første måned var han hjemme i weekenderne, men er nu kommet hjem efter at have været væk i 14 dage i træk. Han skal være hjemme i en uge, før han igen drager til Jylland.

Det er egentlig gået ok at være alene med begge børn. Jeg har været meget opmærksom på også at tage mig af den store (læser med hende mens jeg ammer, tager på legeplads, leger på værelse osv.), men det er klart, at med en lille baby i huset og kun to hænder, går der en del tid fra Asta. Har også hentet hjælp udefra, så jeg kan få tid med Asta alene. Faren har ringet hjem dagligt (selvom hun ikke altid gider tale, hvilket er helt ok) og sendt små postkort til Asta. Hun har været smadder glad, når han kom hjem i weekenderne, hvor vi har forsøgt at holde de daglige rutiner.

Efter at have været væk i 14 dage i træk kom han så hjem et par dage for igen at tage afsted en enkelt dag. Dagen efter han var taget afsted igen, startede tisseriet med 4 ...

Annonce

... gange i løbet af en time og ellers flere gange dagligt. Faren kom hjem om aftenen og skal nu være hjemme i over en uge. Tisseriet er blot fortsat nu mens han er hjemme, og hun er desuden meget sur på sin far. Vil ikke høre efter, hvad han siger osv. Hun bliver også mere hidsig nu og skælder meget ud. Det er sådan set på os begge to.

Jeg forsøger at bakke min kæreste op, så vi står sammen. Vi prøver blot at opretholde de samme regler som hidtil og skabe en til trods hyggelig stemning herhjemme. Der skal dog igenting til, før vores datter bliver ked af det eller sur - som regel når vi beder hende om at tage tøj på, sætte sig til bords, gå på toilettet osv. Det kan også komme midt imens vi leger, hvor vi lige pludselig gør noget forkert. Vi ved godt, at alderen selvfølgelig spiller meget ind, men syntes at vreden sammen med tisseriet har accelereret meget den sidste uge. I børnehaven tisser hun også ofte, men er ellers glad og meget vellidt.

Min kæreste tager jo afsted igen om nogle dage, for at komme hjem 1½ uge efter. Skal så være på efterårsferie sammen en uge og derefter har han 3 uger tilbage i jylland (kommer i den periode hjem 2 gange af 2 dage). 17. november er det endelig slut.

Er der nogle ting vi overser/kan gøre bedre? Har du nogle gode råd til, hvordan jeg takler tisseriet, vreden osv. Skal vi ignorere at hun tisser? Jeg er naturligvis bange for at hele denne situation sætter alt for dybe ar hende.

Hilsen en bekymrende mor

PS: Jeg ved ikke, om det fremgik tydeligt, men det er også bekymrende, at hun i det hele taget skal tisse så meget (flere gange i timen) En anden ting er, at hun nogle gange bare tisser i bukserne, mens hun f.eks. leger eller spiser. Andre gange siger hun til, men når så at tisse på vej til toilettet. I nat har hun i øvrigt tisset to gange i sengen. I morges siger hun, at hun skal på toilettet. Da jeg kommer derud sidder hun på toilettet, mens der er en stor pøl på gulvet..... Det er altså lidt bekymrende, syntes jeg. Eller hva? Det var vist det hele.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre