Svar: Min søn tisser i sengen
2. juni 2003
Alder:
3 år
Kære far
Det er altid vanskeligt at udtale sig om hvad der er normalt, men rigtig mange børn bruger ble om natten helt op til 4-5 års alderen.
Nogle børn producerer ekstra meget urin om natten. Man mener det skyldes mangel på det antidiuretiske hormon (ADH). Det er helt ufarligt at have natlige vandladninger. Det bedste man kan gøre som forældre er at tage det roligt.
I bør ikke skælde ham ud eller forsøge at tvinge ham til at holde sig tør. En eventuel behandling bør ikke sættes iværk, før barnet har nået 7 års alderen. Her kan der blive tale om anvendelse af ringeapparat eller medicinsk behandling hos egen læge.
I de fleste tilfælde løser problemet dog sig selv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske