Svar: Kan selv sige til

2. august 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Anne

Da jeres datter selv ytrer ønske om at få bleen af, så synes jeg I skal følge dette ønske, også selvom hun ikke er ældre end hun er.

Jeg er dog enig med institutionen om at i forhold til hvor hun tisser, så hedder det endten toilet eller potte og hvis hun ikke er parat til dette, så må hun have bleen på. Jeg er nemlig i tvivl om hvorvidt hun er reelt klar til at finde ud af at tisse på toilettet, eller om hendes lyst til at tisse på græsset mere hænger sammen med at dette er sjovt og lærer hende noget om hvordan hun selv fungerer, end det er et egentligt tegn til renlighed.

Det er rigtig synd for hende at det påvirker hende så meget at få våde bukser og derfor er jeg normalt også tilhænger af at man lader barnet beholde en bukseble på, men så opfordrer til at gå på toilettet, når hun skal tisse. En tør ble giver selvværd og styrker, hvor våde bukser virker negativt på ens selvværd.

Hvis man ser på de faser som børn skal igennem får at blive helt ...

Annonce

... renlige så er det sådan at barnet ofte først kommer og fortæller at det har lavet i bleen, herefter fortæller at det gør det og tilsidst er barnet i stand til at sige til inden.

Jeres datter lyder jo umiddelbart til at være godt igennem alle faser, hun kan godt fornemme at hun skal tisse, siger til inden ved at bede om at få en ble på eller ved at gå ud på græsset. Du skriver at hun er meget motiveret og helst ikke vil have bleen på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes derfor at løsningen må være at forsøge uden ble, bleen bruges kun om natten, når hun så meddeler at hun skal tisse så foregår det på potte eller toilet (piger tisser på toilet/potte, hunde tisser på græsset:o)) Hvis hun ikke vil dette, så er hun endnu ikke parat og så må bleen på. Det er ikke ensbetydende med at hun så skal lave i bleen, hun kan jo stadig væk forsøge på potte og toilet, men lykkes det ikke der og sker der et uheld, så er det ikke så slemt, som hvis uheldet sker i bukserne.

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland