Svar: Kan selv sige til
2. august 2007
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Anne
Da jeres datter selv ytrer ønske om at få bleen af, så synes jeg I skal følge dette ønske, også selvom hun ikke er ældre end hun er.
Jeg er dog enig med institutionen om at i forhold til hvor hun tisser, så hedder det endten toilet eller potte og hvis hun ikke er parat til dette, så må hun have bleen på. Jeg er nemlig i tvivl om hvorvidt hun er reelt klar til at finde ud af at tisse på toilettet, eller om hendes lyst til at tisse på græsset mere hænger sammen med at dette er sjovt og lærer hende noget om hvordan hun selv fungerer, end det er et egentligt tegn til renlighed.
Det er rigtig synd for hende at det påvirker hende så meget at få våde bukser og derfor er jeg normalt også tilhænger af at man lader barnet beholde en bukseble på, men så opfordrer til at gå på toilettet, når hun skal tisse. En tør ble giver selvværd og styrker, hvor våde bukser virker negativt på ens selvværd.
Hvis man ser på de faser som børn skal igennem får at blive helt renlige så er det sådan at barnet ofte først kommer og fortæller at det har lavet i bleen, herefter fortæller at det gør det og tilsidst er barnet i stand til at sige til inden.
Jeres datter lyder jo umiddelbart til at være godt igennem alle faser, hun kan godt fornemme at hun skal tisse, siger til inden ved at bede om at få en ble på eller ved at gå ud på græsset. Du skriver at hun er meget motiveret og helst ikke vil have bleen på.
Jeg synes derfor at løsningen må være at forsøge uden ble, bleen bruges kun om natten, når hun så meddeler at hun skal tisse så foregår det på potte eller toilet (piger tisser på toilet/potte, hunde tisser på græsset:o)) Hvis hun ikke vil dette, så er hun endnu ikke parat og så må bleen på. Det er ikke ensbetydende med at hun så skal lave i bleen, hun kan jo stadig væk forsøge på potte og toilet, men lykkes det ikke der og sker der et uheld, så er det ikke så slemt, som hvis uheldet sker i bukserne.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske