Kan selv sige til

2. august 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Kan selv sige til

Hej Helen,

Jeg sendte et spørgsmål igår vedr. morsyghed og opdragelse, men jeg har også lige et andet spørgsmål vedr. renlighed:

For 5 uger siden begyndte vores datter på 2 år og 5 mdr. at blive irriteret på bleen og fik den derfor af derhjemme. Hun siger selv til hvad enten hun skal tisse eller lave pølser. Så beder hun som regel om at få ble på, men hvis hun kun skal tisse, spørger jeg om hun vil tisse på toilettet eller græsset i haven og det vil hun gerne ni ud af ti gange (som regel på græsset). (Potten gider hun ikke). Ellers får hun ble på, og af igen bagefter. Når vi har været på tur i bilen, på besøg hos fremmede eller hun skulle i vuggestue har vi givet hende ble på. Hun er først for en uge siden blevet interesseret i at sidde på toilettet, men det er sjældent hun tisser derude, som regel sidder hun der 5 min. og løber så ud på græsset og tisser der.

Jeg har læst en del af dine svar vedr. renlighed. Jeg er nu blevet i tvivl om det er for tidligt hun får bleen af, men hun virker meget motiveret. Det er bare et problem hun ikke vil bruge potte og sjældent tisser på toilettet, selvom hun gerne vil sidde der. Hun startede igen i vuggestue efter 5 ugers ferie i mandags og der synes de, at vi skal tage en fælles beslutning om at hun kun bruger ble når hun skal sove eller ...

Annonce

... have afføring, og så ellers sige nej hvis hun beder om at tisse i en ble. Hun vil gerne sidde på toilettet i vuggestuen, men har endnu ikke tisset der (og hun kan jo af gode grunde ikke sidde på deres græsplæne).

I de fem uger hvor hun har været ble-fri hjemme er der kun sket uheld to gange i den første uge. Så det lader til hun har god kontrol over/er bevidst om, hvornår hun skal tisse eller have afføring. De to gange hun tissede i bukserne blev hun frygtelig ked af det, selvom jeg sagde det var ok osv. I to uger efter gik hun og sagde "ikke tisse på gulvet" igen og igen, selvom det ikke er noget vi har snakket om (altså hendes uheld). Nu går hun flere gange dagligt og snakker om at man skal tisse og lave pølser på toilettet og går ud og kigger ned i kummen, så det optager hende meget.

Men jeg ved ikke helt, hvordan vi skal gribe det an. Jeg synes det er synd at give hende ble på til dagligt, når hun ikke ønsker det, men pædagogerne i vuggestuen sagde at det var forvirrende for hende at hun nogen gange (f.eks. i vuggestuen og når vi er på tur) har ble på og nogen gange ikke. Så de mente altså det var enten eller, og at det var os der skulle styre det og ikke hende (som det er nu, da hun selv vælger mellem græs, toilet eller ble). Har du et godt råd til os?

Mange hilsener
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika