Svar: Renlighed - 3 år, 4 mdr.

1. august 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Charlotte

Jeg har den holdning at en tør ble er en langt større succesoplevelse og giver barnet selvværd end et par våde bukser, fordi bleen er fjernet. Jeg er derfor tilhænger af at I lader jeres datter beholde sin ble på.

Jeg mener også at det bedste udgangspunkt er at hun selv kommer og meddeler at hun har lyst til at forsøge. Jeg synes ikke renlighed skal presses igennem fordi I eller pædagogerne i børnehave synes det er ved at være tid. Så møder I kun modstand fra jeres datters side.

Der er ingen tvivl om at jeres datter godt ved at I synes hun skal tisse på toilettet, men hun har en alder lige nu, hvor det ikke er jer der skal bestemme og hvor hun viser sin selvstændighed og derfor synes jeg også at bleen skal blive på. Når det er sagt, så synes jeg dog heller ikke at der er noget i vejen for at man forsøger med mere faste regler for, hvornår man går på toilettet. Man behøver ikke sidde der i laaang tid, men det er f.eks. meget naturligt at man går ud at tisse på toilettet inden man kører op at handle og det er meget naturligt at man går på toilettet inden man gå i seng om aftenen.

Jeg går ud fra at hun bruger buksebleer som hives op og ned som et par trusser og er bleen tør, ja så hives den op igen og "det var dejligt" (rose men ikke skamrose). Er den ikke tør, så skiftes den uden yderligere kommentarer andet end "pyt med det, du får en ny på".

Jeres datter skal ikke spørges "skal du ikke lige prøve om du kan tisse" eller lignende. Det er ikke spørgsmål I skal stille, men kort og godt sige til hende ...

Annonce

... at hun skal gå ud at tisse inden I kører. Når hun stiller sig på tværs, så forklar hende at sådan er det og I tisser også altid inden I skal af sted (hvilket I naturligvis skal gøre), det er sådan reglen er hos jer og ellers så kører I ikke nogen steder og så må I vente på det. Nogle gange så kommer der jo lidt selvom man ikke føler at man skal, det gør der også hos jer.

Og bleen skal naturligvis skiftes når den er våd, for ellers så får man en rød numse og det gør bare så ondt. Så det skal man heller ikke spørge om, sådan er det bare, det er en regel. Tag hende ved hånden ud at få skiftet den ble.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så mit råd er altså at I lader hende have ble på og hun får bleen på som en helt naturlig ting, det skal der ikke spørges om, det er sådan det er, fordi en tør ble er en succes. Skru lidt ned for forventningerne, tro på at hun godt ved hvad det er I vil og at hun inderst inde gerne vil gøre det hun ved gør jer glade og stolte af hende. Tro derfor på at hun nok selv skal komme når det er tid, og det tidspunkt kommer hurtigere, hvis I slapper helt af omkring det med bleen.

Når bleen bare er en del af hverdagen og sådan tingene er og der er kommet lidt ro på, så synes jeg I skal begynde at indføre faste regler for hvornår man tisser og det kunne f.eks. godt være inden man skal ud af døren og inden man går i seng. 1-2 gange om dagen til at begynde med er jo til at overskue for jer alle og det vil være meget naturligt, fordi I også selv tisser på disse tidspunkter.

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor