Brev:
Ruller rundt i sengen
1. august 2007
Alder:
10 mdr.
Ruller rundt i sengen
Kære Helen,
Så er Bastian ved at være blevet 10 måneder - og det har bragt nye udfordringer med sig :). Det drejer sig dog stadig om søvn, men denne gang handler det om, hvad vi skal stille op overfor, at han græder og ruller rundt i sengen, inden han falder i søvn om aftenen.
Der har i en lang periode ikke været nogen problemer forbundet med at lægge Bastian i seng om aftenen, men de dage er overstået… Han brokker sig allerede, når vi nærmer os soveværelset, inden han kommer i seng, og når han endelig kommer ned og ligge sin seng, bliver han meget ked af det. Han græder og begynder at rulle rundt i sengen – gerne med det resultat, at han ligger på maven med hovedet i den ”forkerte” ende af sengen. Vi forsøger at berolige ham ved at gå ind til ham. Nogle gange tager vi ham op for at få ham til at falde til ro, mens det andre gange er nok at vende ham om og være ved ham, men lige så snart vi forlader rummet, gentager det hele sig. ...
...
Vi er godt klar over, at han givet vis græder pga. angst for separation, og vi forsøger også at give ham ekstra tryghed. Men det er egentlig også mere alt rulleriet, vi behøver et råd omkring… Skal vi lade ham ligge på maven, eller skal vi vende ham, når vi går ind til ham? Det skal lige siges, at han aldrig falder i søvn på maven, men at han derimod som regel altid bliver endnu mere ked af det, når han ligger på maven.
Vi har dog ikke prøvet bare at lade ham ligge, netop fordi han græder meget, når han kommer rundt i den stilling. Hvad er din holdning til det? Skal vi hjælpe ham rundt igen? Han kan jo reelt godt selv trille tilbage (selvom han er født lidt for tidligt og derfor har været lidt ”efter” det, som børn ”normalt” kan), men det er som om han glemmer sine evner, når han ligger i sengen), eller skal han selv have lov til at ligge og rode rundt og selv finde roen og en behagelig stilling?
Håber på et råd… :)
Hilsen Anne