Brev:
Renlighed - 3 år, 4 mdr.
1. august 2007
Alder:
3 år, 4 mdr.
Renlighed  - 3 år, 4 mdr.
Vi har brug for nogle konkrete råd til at hjælpe vores datter til at blive glad for toilettet. Hun er nu 3 år og 4 måneder og bruger ble.
Det seneste år:
For 1 år siden flyttede vi fra lejlighed i hus (i en anden by). 3 uger efter flytning startede hun i dagpleje i den nye by. 1 måned derefter blev hun storesøster. For 3 måneder siden startede hun i børnehave sammen med 20 andre børn på én gang. I starten var der gråd ved aflevering, men nu vinker hun selv farvel. Hun er generelt meget glad for at være der og har fundet legekammerater.
Lidt om vores datter:
Hun er generelt meget bevidst, men hun har altid været genert og tilbageholdende – hun skal lige se andre mennesker lidt an. Især når hun skulle i gæstedagpleje har vi haft gråd. Ved den nye dagplejer gik starten dog over al forventning, fordi dagplejeren var god til at møde hende på hendes præmisser; dvs. lade vores datter tage initiativ og nærme sig, når hun var klar. Det var en god oplevelse. Over for hendes bedsteforældre kan hun også stadig være genert de første par minutter, men hun er blevet mere åben i de seneste par måneder.
Storesøsterrollen tog hun rigtigt pænt, selv om vi selvfølgelig har oplevet jalousi i form af babysprog osv. Det tog vi for det meste ganske afslappet.
Hun var lidt en langsom starter mht. sproget, men udviklede derefter sproget med lynets hast og talte særdeles godt som 2½-årig. Hun stoppede med at bruge sut som 1½-årig (uden det mindste pres overhovedet!).
Hun har af og til et iltert temperament (lige som jeg havde som barn, og nogle gange stadig har). Alt i alt et ganske normalt og velfungerende, genert barn.
Hvad angår blesituationen, havde hun fra en uge efter det første skemåltid tendens til hård mave i ca. et år, og der kunne gå 2-4 dage mellem bleer med afføring. Vi har aldrig været i tvivl om, hvornår hun skulle, fordi hendes humør altid var dårligt, når det var ved at være tid, og hun satte sig ned, rejste sig op, satte sig ned igen, var urolig osv. Hendes tidligere dagplejer lokkede – ja, næsten tvang - hende 1 gang til at sidde på potten, og hun fik da også lavet en portion.
Dagplejeren syntes, at det var så synd for hende, at hun ikke rigtigt kunne komme af med det. Vi har selv lokket hende til at stå ved et sofabord, mens vi læste en historie. Om det var tiden eller vores metode med at læse historie, ved vi ikke, men i løbet af et par måneder gik det uden problemer med at komme af med det. Hun kom nærmest selv og trak os hen til sofabordet og bad os læse, mens hun havde afføring. Og nu kommer hun af sig selv hen til os og siger, at hun skal. Hun skal helst holde sin far i hånden – eller i hvert fald stå ved siden af én af os. Der kan stadig gå 2 dage imellem, men hun har aldrig hård mave.
Vore tanker/bekymringer mht. at komme af med bleen:
Da hun var 1½-2 år – inden vi blev klogere – lokkede vi hende nogle gange til at sidde på potte osv. – og hun tissede kun en enkelt gang ved et tilfælde. Men så læste vi nogle bøger om emnet, og så lod vi hende være – også fordi vi vidste, hvor mange forandringer, der var på vej (hus/lillebror/ny dagplejer). Vi snakkede kun om det, når det var naturligt, f.eks. når vi selv skulle på toilet og lod hende prøve, når hun ville.
For ca. 6 mdr. siden begyndte hun så at sige, når hun tissede. Efter yderligere 3-4 uger sagde hun til lidt før. Vi fulgte alle de gode råd, og sagde til hende: ”OK, så går vi på toilet”. I starten indvilgede hun, og sagde også selv: ”Jeg skal tisse på toilettet”. Men der kom ingenting, selv om hun gik med derned et par gange. En morgen var vi sågar på vej 15 gange (ikke overdrevet), og nåede kun ind på badeværelset ca. 3 af gangene. Resten af gangene vendte vi om i gangen. Til sidst var det som om, at det var en sjov leg og ikke andet. Og der slap tålmodigheden op for et kort øjeblik.
Vi sagde meget bestemt, men uden at skælde ud, at det var ikke en leg, så hvis hun skulle tisse, så måtte hun i det mindste sætte sig på toilettet (vi har både potte og barnesæde + taburet, så hun selv kan kravle op). Så blev hun sur. Vi undgik at kommentere det mere og lod hende være igen, og gik med hende, når hun ville på toilet – stadig uden resultater. I de sidste par måneder har hun af og til villet gå uden ble f.eks. efter bad. Det får hun lov til. Vi undlader for det meste (det smutter dog en sjælden gang) at spørge hende, om hun skal tisse. Hun siger, at hun nok selv skal sige til, når hun skal.
Det ender for det meste med, at hun beder om at få ble på, eller vi siger: ”Vi kan se, at du skal tisse, kom vi går på toilet”. Men det nægter hun og bliver sur i løbet af 0,5. Et par gange har hun holdt det så længe, at hun ikke kunne holde det tilbage mere, når hun rejste sig op, og så tissede hun på køkkengulvet. Det har vi taget ganske afslappet, og hun har kun været lidt ked af det i ca. 30 sek. Hvis det passer med, at hun skal tisse, mens hun er i bad, sidder hun uroligt i badet, er oppe på toilettet et par gange, og så lykkes det for det meste 3. gang hun sætter sig på toilettet. En enkelt gang var det med afføring, og det skete uden problemer og hun blev ikke bange. Der blev snakket lidt om det, og så skyllede hun ud, blev tørret og så tilbage i badet.
Vores spørgsmål:
Hvad gør vi for at komme videre? Vi kunne godt bruge nogle helt konkrete forslag. Skal vi vente endnu længere, dvs. til hun helt af sig selv siger, at hun vil hun ikke bruge ble mere? Skal vi meddele hende, at nu køber vi ikke flere, når den sidste ble er brugt? Selve processen fra vi kunne se, at hun kunne fornemme det og sige til, mens hun tissede har varet i snart over ½ år nu, og vi kan kun se små fremskridt, hvis overhovedet. Desuden har hun i langt over ½ år haft tør ble 98% af morgenerne og har sagtens kunnet gå 3 timer om dagen uden vandladning.
I børnehaven har én af pædagogerne sagt til hende, at hun efter sommerferien skal lære at gå uden ble. Men så har hun sagt til os, at det vil hun ikke. Men hun vil jo gerne rende rundt herhjemme uden ble (noget af tiden). Det lader heller ikke til, at det lokker hende, at hendes legekammerater (et par stykker, der er ca. 1 år ældre og uden ble), går på toilettet. Vi er mest stemt for at lade det være, indtil hun selv siger til, men vi er blot nervøse for, om vi er kommet forbi det punkt, hvor det går af sig selv uden problemer.
Den seneste uge har hun kun meget få gange sagt, når hun har tisset, og hun bliver sur og ked af det, når vi siger, at hun skal have skiftet ble (og det er ikke tit, men hun bliver jo rød i huden, hvis vi lader hende gå for længe med en våd ble). Vi er helt på bar bund, og det der med at indføre faste toilettidspunkter (om morgenen, ½ time efter spisning, inden vi går ud og leger osv.) dur ikke. Hun er alt for stædig, og hun ved jo godt, hvornår hun skal tisse, og hvornår hun ikke skal.
Med venlig hilsen
Charlotte