Svar: Renlighed - 3 år, 1 mdr.

21. juli 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Jeg er slet ikke i tvivl om at du skal give din dreng en ble på igen! Det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end nederlag på nederlag når man tisser og laver i bukserne. Det er simpelthen så synd for ham og det gavner ham på ingen måde.

Hvad pædagogik der ligger bag at børnehavebørn ikke må bruge ble, det ved jeg ikke, men da jeg arbejder med at varetage barnets tarv, så kan jeg kun sige at der her ikke er tale om at sikre barnets behov, men pædagogernes.

Det bedste tidspunkt at starte samarbejde omkring renlighed er hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af. Derudover er det en forudsætning at han er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer og der er han jo slet ikke endnu. Det er præcist som du selv skriver en blanding af at han både skal være interesseret, motiveret og fysiologisk parat.

Fysiologien kan du ikke ændre ved og det er ikke usædvanligt at drenge bliver lidt senere renlige end piger. Samtidig bliver børn ofte renlige med vandladning før afføring og ofte også renlige om dagen før de er det om natten. Jeres dreng er kun 3 år og man kan ikke forvente fysiologisk renlighed før dette. Man kan godt gå ind ...

Annonce

... og give medicin osv. prøve med ringeapparater mv om natten, men dette kommer aldrig på tale før barnet er over 6 år gammel... så her skal der altså lige lidt ro på.

Du fortæller at I skal flytte, at far mangler derhjemme og hele hverdagen er meget anderledes end den plejer at være. Det er IKKE nu at I skal arbejde på renlighed. Det vil på ingen måde være befordrende for din drengs selvværd.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For at imødekomme det krav, som børnehaven stiller, så kan du forsøge at motivere og foreslå ham at tisse på potte eller toilet en gang imellem, så han oplever et kunne gøre det, men giv ham ble på og køb buksebleer som kan trækkes op og ned ligesom underbukser. Lad ham få sådanne med i børnehaven og så må de skifte ham efter behov. Det må da helt ærligt også være rarest for dem end at skulle skifte alt tøj fra inderst til yderst fordi de vil køre et princip igennem...

Så buksebleer og succesoplevelser med en tør ble en gang imellem og en tissetår en gang imellem, det er helt fint. Lad være med at stille krav han ikke på nogen måde kan honorere, det er rigtig synd, - så gør det du i maven fornemmer er det rigtige, du har fuldstændig ret!

Fortsat held og lykke med det hele, knus her fra DK.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger