Svar: Renlighed - 3 år, 1 mdr.
21. juli 2007
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med dig
Jeg er slet ikke i tvivl om at du skal give din dreng en ble på igen! Det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end nederlag på nederlag når man tisser og laver i bukserne. Det er simpelthen så synd for ham og det gavner ham på ingen måde.
Hvad pædagogik der ligger bag at børnehavebørn ikke må bruge ble, det ved jeg ikke, men da jeg arbejder med at varetage barnets tarv, så kan jeg kun sige at der her ikke er tale om at sikre barnets behov, men pædagogernes.
Det bedste tidspunkt at starte samarbejde omkring renlighed er hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af. Derudover er det en forudsætning at han er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer og der er han jo slet ikke endnu. Det er præcist som du selv skriver en blanding af at han både skal være interesseret, motiveret og fysiologisk parat.
Fysiologien kan du ikke ændre ved og det er ikke usædvanligt at drenge bliver lidt senere renlige end piger. Samtidig bliver børn ofte renlige med vandladning før afføring og ofte også renlige om dagen før de er det om natten. Jeres dreng er kun 3 år og man kan ikke forvente fysiologisk renlighed før dette. Man kan godt gå ind og give medicin osv. prøve med ringeapparater mv om natten, men dette kommer aldrig på tale før barnet er over 6 år gammel... så her skal der altså lige lidt ro på.
Du fortæller at I skal flytte, at far mangler derhjemme og hele hverdagen er meget anderledes end den plejer at være. Det er IKKE nu at I skal arbejde på renlighed. Det vil på ingen måde være befordrende for din drengs selvværd.
For at imødekomme det krav, som børnehaven stiller, så kan du forsøge at motivere og foreslå ham at tisse på potte eller toilet en gang imellem, så han oplever et kunne gøre det, men giv ham ble på og køb buksebleer som kan trækkes op og ned ligesom underbukser. Lad ham få sådanne med i børnehaven og så må de skifte ham efter behov. Det må da helt ærligt også være rarest for dem end at skulle skifte alt tøj fra inderst til yderst fordi de vil køre et princip igennem...
Så buksebleer og succesoplevelser med en tør ble en gang imellem og en tissetår en gang imellem, det er helt fint. Lad være med at stille krav han ikke på nogen måde kan honorere, det er rigtig synd, - så gør det du i maven fornemmer er det rigtige, du har fuldstændig ret!
Fortsat held og lykke med det hele, knus her fra DK.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske